Panasonic kończy z telewizorami plazmowymi?

Panasonic kończy z telewizorami plazmowymi?

Panasonic kończy z telewizorami plazmowymi?
Źródło zdjęć: © PAP/EPA/RAINER JENSEN
09.10.2013 13:29, aktualizacja: 10.10.2013 19:27

Najnowsze doniesienia agencji Reutersa potwierdzają plotki, które powtarzały się już od miesięcy - Panasonic definitywnie kończy z produkcją telewizorów plazmowych. Ruch ten może być podyktowany zwiększającą się dominacją technologii LCD, która wypycha z rynku panele plazmowe. Wciąż jednak brakuje oficjalnego potwierdzenia powyższych doniesień ze strony samego Panasonika.

Zaledwie w kwietniu br. wiceprezes Panasonika, który odpowiada w koncernie za technologie wyświetlania obrazu, Kiyoshi Okamoto potwierdzał w rozmowie z serwisem technologicznym The Verge, że - _ model telewizora Panasonic ZT60 był ostatnim, który wyposażono w nowe matryce plazmowe, gdyż zamknięciu ulega dział badań i rozwoju nad panelami plazmowymi japońskiego koncernu _.

Kontynuowanie produkcji to nasza odpowiedzialność wobec klientów _ - Mimo zakończenia prac nad rozwojem paneli plazmowych, Panasonic będzie nadal produkował i sprzedawał telewizory wykonane w tej technologii - co najmniej przez cały 2014 rok. Kontynuowanie produkcji to nasza odpowiedzialność wobec klientów. _ - podkreślał jeszcze w kwietniu Okamoto.

Najnowsze doniesienia agencji Reutersa zdają się jednak przeczyć powyższym zapewnieniom. Według informatorów agencji prasowej Panasonic wycofa się całkowicie nie tylko z rozwijania, ale w ogóle ze stosowania paneli plazmowych do końca bieżącego roku podatkowego, czyli do marca 2014. Kilkuset pracowników działu paneli plazmowych koncernu ma zostać przeniesione do innych komórek korporacji, natomiast w segmencie telewizorów Japończycy skupić się mają na technologii OLED. Panele oparte na diodach organicznych zapewniają równie dobre odwzorowanie kolorów jak panele plazmowe, a są zdecydowanie tańsze w eksploatacji i wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach będą stanowić wiodącą technologię w produkcji telewizorów.

Doniesień o wycofaniu Panasonika z rynku telewizorów plazmowych nie potwierdza sam producent. W przesłanym tech.wp.pl oficjalnym oświadczeniu czytamy:

(...) _ - Raport, z którego pochodzą te dane nie został ogłoszony przez Panasonic. Firma rozważa wiele opcji dotyczących tego segmentu działalności, jednak żadne decyzje nie zostały jeszcze podjęte. W przypadku fabryki plazm Amagasaki również nie zostały podjęte żadne ostateczne decyzje, firma rozważa wiele scenariuszy. _

Reuters przypomina jednak, że wycofywanie się z niedochodowych segmentów działalności jest zgodne ze strategią ogłoszoną przez prezesa Kazuhiro Tsuga, gdy ponad rok temu przejął on kierownictwo w Panasoniku. Zapowiedział on, że pozbędzie się z koncernu wszystkich działów, które w ciągu 3 lat nie zdołają osiągnąć co najmniej 5-procentowego zysku operacyjnego. Tymczasem tylko w zeszłym roku podatkowym segment telewizorów Panasonika przyniósł firmie 91. mln dolarów strat. Wprowadzanie w życie strategii nowego prezesa zdaje się również potwierdzać przeprowadzona w zeszłym miesiącu transakcja sprzedaży działu Panasonika odpowiedzialnego za sprzęt medyczny. Oddział produkujący urządzenia do pomiaru poziomu cukru oraz archiwizacji danych medycznych został sprzedany amerykańskiemu funduszowi private equity KRR & Co za 1,67 miliarda dolarów.

Według badań firmy badawczej DisplaySearch w 201. roku telewizory plazmowe miały zaledwie 6 proc. udziałów w rynku. Zdecydowanym liderem są urządzenia z panelami LCD, które opanowały 87 proc. rynku. Co więcej, największe japońskie koncerny elektroniczne: Panasonic, Sharp i Sony mają razem 20 proc. udział w światowym rynku płaskich telewizorów, podczas gdy ich główni koreańscy konkurenci: Samsung i LG mają odpowiednio 27,7 proc. i 15 proc.

_ Grzegorz Barnik, WP.PL _

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (603)