Pająk nazwany na cześć Boba Marleya. Powód zaskakuje

Pająk nazwany na cześć Boba Marleya. Powód zaskakuje
Źródło zdjęć: © Youtube.com
Grzegorz Burtan
28.12.2017 08:58

Ciekawe odkrycie na terenie Wielkiej Rafy Koralowej. Zespół Badaczy z Queensland Museum odkrył nowy gatunek pająka. Ze względu na swój styl życia został nazwany na cześć Boba Marleya.

Powód? Desis bobmarleyi, bo tak nazwano pajęczaka, żyje w strefie międzypływowej. To oznacza, że potrafi przeżyć pod wodą. Ten konkretny gatunek chowa się w podwodnych skałach, rafie koralowej i muszlach. W momencie przypływu pająk zaczyna budować specjalny kokon, który pozwala mu oddychać, kiedy jego dom zostaje zalany wodą. W momencie odpływu, wychodzi i rozpoczyna żer. Zazwyczaj jego ofiarą padają małe stworzenia przybrzeżne, które atakuje swoimi kłami.

Ten tryb życia skojarzył się badaczom z utworem „High Tide or Low Tide” w wykonaniu Marleya właśnie. Dr Barbara Baehr z Muzeum w Queensland dodała również, że utwór opiewa miłość oraz przyjaźń, która potrafi przetrwać wszelkie przeciwności losu i stała się inspiracją do rozpoczęcia badań nad pajęczakami nad australijskim wybrzeżem. Desis bobmarleyi był badany od 2009 roku, jednak artykuł naukowy na jego temat ukazał się niedawno.

Naukowcy przebadali samice oraz samca Desus bobmarleyi – mierzyły odpowiednio 9 i 6 mm, a ich pancerz charakteryzuje się czerwonobrązową barwą. Dr Mike Gray z Muzeum Australijskiego opisał na blogu, że pająki międzypływowe są słabo opisane i, choć znane wzdłuż wybrzeży kontynentu, ignorowane przez obserwatorów. Jako zainteresowany tematem zauważył również, że populacja tych pajęczaków może maleć, przynajmniej w okolicach Sydney.

To nie jedyna sytuacja, kiedy muzyk zainspirował badaczy przy wyborze nazwy dla nowego gatunku zwierząt. W 2016 roku w Kalifornii odkryto 14 nowych gatunków tarantul. Jedną z nich nazwano Aphonopelma johnnycashi na cześć muzyka Johnny’ego Casha.