Odkryto związek chemiczny, który mógł dać początek życiu na Ziemi

Odkryto związek chemiczny, który mógł dać początek życiu na Ziemi

Odkryto związek chemiczny, który mógł dać początek życiu na Ziemi
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC0 | NASA
Arkadiusz Stando
07.11.2017 11:09

Chemicy z kalifornijskiego The Scripps Research Institute (TSRI) odkryli związek chemiczny, który mógł być kluczowym elementem dla rozwoju życia na Ziemi. Zidentyfikowany związek to diamidofosforan (DAP).

Badacze szukający początków życia na Ziemi hipotetycznie przyjęli istnienie reakcji chemicznej zwanej fosforylacją. Mogła mieć decydujące znaczenie dla zgromadzenia się trzech kluczowych składników we wczesnych formach życia.

Wśród tych trzech elementów znajdowały się krótkie łańcuchy nukleotydów, które przechowywały informację genetyczną. Kolejne były łańcuchy aminokwasów, które zajmowały się główną pracą komórek. Trzeci element to lipidy tworzące struktury, takie jak ściany komórkowe.

Aż do teraz nikomu nie udało się odnaleźć środka fosforylacji, który byłby w stanie wytworzyć te trzy klasy cząsteczek połączonych ze sobą w odpowiednich warunkach. Wreszcie chemicy z TSRI zdefiniowali diamidofosforan, który był za to odpowiedzialny. Odkrycie ogłoszono 6 listopada 2017 roku.

Zespół, składający się z doktorów w TSRI, wykazał kilka dowodów na działanie diamidofosforanu. Najważniejszym jest, że DAP może fosforylować każdy z czterech bloków budulcowych nukleozydów RNA, nawet w trudnych warunkach.

W wodzie o temperaturze pokojowej udało się fosforylować między innymi aminkowasy, kwas asparaginowy, kwas glutaminowy a następnie połączyć je. Powstały wtedy peptydy, które są mniejszymi wersjami białek.

Zespół, z doktorem Krishnamurthy na czele, planuje rozpocząć wspólne badania z geochemikami. Ich kolejnym celem jest zidentyfikowanie źródła powstania DAP. Będą także poszukiwać podobnych do diamidofosforanu związków chemicznych.