Odkryto ostatnie miejsce, w którym na Marsie mogło być życie

Odkryto ostatnie miejsce, w którym na Marsie mogło być życie

Odkryto ostatnie miejsce, w którym na Marsie mogło być życie
Źródło zdjęć: © NASA
10.08.2015 13:42, aktualizacja: 10.08.2015 14:35

Naukowcy z amerykańskiego Uniwersytetu Colorado Boulder przyjrzeli się informacjom, jakie znane są na temat jednego z największych marsjańskich pól soli. Z przeprowadzonych przez nich analiz wynika, że niedaleko miejsca, w którym lądował łazik Opportunity, znajdowało się ostatnie jezioro na Czerwone Planecie.

Znajdujące się na Marsie złoża soli powszechnie uznawane są za pozostałości po akwenach wodnych, które z czasem wyparowały do atmosfery. To, które postanowili dokładniej zbadać amerykańscy naukowcy, zajmuje obszar ok. 47 km2. Z analizy mineralogicznej obszarów otaczający pole soli i cyfrowego mapowania terenu udało się oszacować przybliżony wiek jeziora. Według naukowców mogło się ono znajdować na Marsie jeszcze 3,6 miliarda lat temu – długo po tym, jak większość wody zdążyła już z niego wyparować.

Co jeszcze ciekawsze, mogło być to równocześnie ostatnie miejsce, w którym na terenie Czerwonej Planety zachowało się życie. Na podstawie całkowitej powierzchni i grubości pola naukowcy określili, że zasolenie wody w tym marsjańskim jeziorze wynosiło ok. 8 proc. tego, co znane jest z ziemskich oceanów. Mogły w nim więc żyć i rozwijać się mikroorganizmy.

- Biorąc pod uwagę tylko stopień zasolenia, można z cała pewnością zakładać, że w jeziorze mogło rozwijać się życie przez większość jego istnienia – stwierdził Brian Hynek, główny autor opisywanej pracy. Zaznaczył jednocześnie, że inne istotne cechy jeziora – jak np. jego kwasowość – również mające wpływ na rozwój życia, nie były w tych badaniach brane pod uwagę.

Dotychczasowe wyniki badań i obserwacji naukowców wskazują, że woda była na Marsie powszechnym zjawiskiem ok. 3,7 miliarda lat temu. Na powierzchni planety mógł się wtedy znajdować ocean o wielkości porównywalnej do Oceanu Arktycznego. Jego wiek miał zaś wynosić nawet 1,5 miliarda lat. Było to więc potencjalnie dostatecznie dużo czasu, by w jego wodach wykształciło się życie.

Tymczasem należąca do Europejskiej Agencji Kosmicznej sonda Mars Express przesłała na Ziemię nowe nagranie. Zobaczyć na nim można pełną powierzchnię Czerwonej Planety podczas całkowitego obrotu sondy na jej orbicie. To ciekawe i dość unikatowe nagranie zobaczyć możecie poniżej.

_ DG _