Ochrona natury jest kluczowa w wyjściu z "ery pandemii". Nowy raport

Ochrona natury jest kluczowa w wyjściu z "ery pandemii". Nowy raport

Wycinka lasu pod budowę fabryki Tesli w Niemczech w gminie Gruenheide. Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Getty Images
02.11.2020 10:38, aktualizacja: 01.03.2022 14:34

Raport przygotowany przez grupę przodujących naukowców na świecie, mówi, że świat jest w "erze pandemii" i jeśli nie zatrzymamy destrukcji natury, wirusy będą pojawiały się częściej, szybciej rozprzestrzeniały, zabijały więcej ludzi i bardziej wpływały na światową ekonomię – donosi The Guardian.

Jak przytacza portal, eksperci twierdzą, że wyłonienie się wirusów, takich jak COVID-19, ptasia grypa czy HIV ze zwierząt, było spowodowane przekształcaniem dzikiej przyrody w pola uprawne i handlem dzikimi gatunkami, co z kolei sprawiło, że ludzie weszli w kontakt z niebezpiecznymi mikrobami.

– Ryzyko pandemii gwałtownie rośnie z więcej niż pięcioma nowymi chorobami z potencjałem pandemicznym, występującymi u ludzi co roku – brzmi fragment raportu opublikowanego na stronie Międzyrządowej Platformy ds. Różnorodności Biologicznej i Funkcji Ekosystemu (IPBES).

Szacuje się, że u ssaków i ptaków istnieje więcej niż 500 tys. nieznanych wirusów, którymi mogliby zarazić się ludzie.

"Rozwiązać przyczyny pandemii"

Obecne podejście do wybuchów epidemii to śledzenie rozprzestrzeniania się wirusów, rozwijane leków i szczepionek. Według naukowców jest to jednak "wolna i niepewna ścieżka".

Apel 11 tys. naukowców. "Mamy moralny obowiązek"

Guardian wyjaśnia, że "zamiast tego powinno się rozwiązać przyczyny pandemii", czyli zastopować wyniszczanie lasów pod produkcję oleju palmowego, mięsa, metali i innych towarów sprzedawanych bogatszym krajom.

Według ekspertów cena tego rodzaju transformacji byłaby trywialna w porównaniu do szkód wyrządzonych przez pandemię koronawirusa, których koszt to biliony dolarów.

Naukowcy są zgodni

Rozwiązania zaproponowane przez naukowców to m.in. stworzenie globalnej sieci monitorowania stanu przyrody, opodatkowanie mięsa i zakończenie subsydiowania gałęzi gospodarki, które przyczyniają się do destrukcji natury.

Nowy raport jest kolejnym po lipcowym sprawozdaniu, wydanym przez ONZ, które mówiło, że "świat leczy skutki, a nie przyczyny pandemii", a prawdziwym jej źródłem ma być właśnie "dewastacja środowiska naturalnego oraz rosnący popyt na mięso".

Także w sierpniu, w czasopiśmie "Nature", ukazało się badanie wykazujące, że populacje zwierząt, u których występują tzw. choroby odzwierzęce, są do 2,5 raza większe w zdegradowanym środowisku.