Nowy kuzyn tyranozaura. Przez 21 lat nie wiedzieli, czym jest

Nowy kuzyn tyranozaura. Przez 21 lat nie wiedzieli, czym jest
Źródło zdjęć: © ANDREY ATUCHIN
Arkadiusz Stando
07.05.2019 09:26

Naukowcy odetchnęli z ulgą. Po 21 latach ciężkich badań udało im się wreszcie doprecyzować, czym był dinozaur, którego skamielinę odkryto w Nowym Meksyku. Sterling Nesbitt, dziś paleontolog, odkrył jego kości, gdy miał zaledwie 16 lat

Suskityrannus hazelae to nowy dinozaur w rodzinie słynnego t-rexa. Pierwszy człon jego nazwy pochodzi od kojota. Prawdopodobnie ze względu na miejsce, w którym został odkryty. Były to niegdyś tereny należące do Indian.

Kuzyn, a raczej przodek tyranozaura żył około 92 milionów lat temu. To ponad 20 milionów lat wcześniej, zanim pierwszy t-rex stąpał po świecie. Przynajmniej według aktualnej wiedzy. Suskityrannus hazelae jest też jedynym odkrytym dotychczas członkiem tej rodziny tyranozaurów.

Przodek t-rexa był nieporównywalnie mniejszy i znacznie lżejszy. Można by go nazwać wręcz miniaturką. Podczas, gdy Suskityrannus hazelae ważył zaledwie 20-40 kilogramów, największy i najniebezpieczniejszy z tyranozaurów osiągał wagę nawet 9 ton.