Nowoczesne auta są zabezpieczone jak komputery z lat 80.

Nowoczesne auta są zabezpieczone jak komputery z lat 80.

19.09.2014 13:55, aktualizacja: 22.09.2014 13:18

Jeden z czołowych amerykańskich ekspertów od spraw bezpieczeństwa ostrzega, że chociaż nasze auta są dziś zlepkiem nowych technologii, ich zabezpieczenia tkwią wciąż w latach 80.

Obraz
© (fot. Fotolia)

Profesor Andry Rakotonirainy z Uniwersytetu w Queensland uważa, że wprawdzie samochody są coraz bezpieczniejsze dla pasażerów oraz kierowcy, a producenci prześcigają się w umieszczaniu w nich najnowszych zdobyczy techniki, nie nadążają za tym zabezpieczenia przed hakerami. „Ochrona aut tak naprawdę nie istnieje. Jest na poziomie, który systemy komputerowe miały w latach 80. Podstawowe wymogi bezpieczeństwa, takie jak uwierzytelnianie, poufność i integralność nie są ich mocną stroną” - wyjaśnia prof. Rakotonirainy. „Oznacza to, że pojazdy stają się coraz bardziej połączone i niezależne, a skoro zyskały możliwość komunikacji z innymi pojazdami oraz infrastrukturą przez sieci bezprzewodowe, zagrożenie cyberatakami naraża na szwank ochronę ludzi oraz ich bezpieczeństwo” - mówi ekspert.
Zgodnie z relacją prof. Rakotonirainy’ego wszystkie nowe samochody są wyposażone w rozwiązanie CAN-BUS, spełniające funkcję mózgu maszyny, pozwalając „mikrokontrolerom w aucie na wzajemną komunikację”. CAN-BUS może zostać użyty do kontrolowania czegokolwiek: od poduszek powietrznych i kontroli trakcji po system kierowniczy i hamulce.

A przyszłość niesie kolejne nowinki techniczne. „Rozwój inteligentnych systemów transportowych oznacza, że samochody przyszłości będą standardowo podłączone do sieci bezprzewodowych i zaoferują wyższy poziom automatyzacji. Przykładowo, auta będą bezprzewodowo połączone z innymi autami. Jeśli jeden się zatrzyma, do kierowców jadących za nim może zostać wysłane ostrzeżenie, żeby zwolnili albo pojazdy automatycznie przejmą kontrolę i zwolnią bez interwencji kierowcy”. - mówi naukowiec.
Oczywiście takie załatwienie sprawy pociąga za sobą potencjalne zagrożenia. „Jeśli ktoś zhakuje elektronikę pojazdu przez sieć bezprzewodową i wykorzysta luki w zabezpieczeniach, będzie w stanie przejąć nad nim kontrolę. Musimy analizować rodzaje ryzyka, którym stawiają czoła inteligentne pojazdy i pracować nad zapewnieniem bezpiecznego, niezawodnego i godnego zaufania systemu ochrony”. - podsumowuje prof. Rakotonirainy.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)