Nowe, polskie lokomotywy na torach. Mają dwa różne silniki i potężną moc

Nowe, polskie lokomotywy na torach. Mają dwa różne silniki i potężną moc

Nowe, polskie lokomotywy na torach. Mają dwa różne silniki i potężną moc
Źródło zdjęć: © Jakub Murat / Wikimedia / CC
16.06.2016 11:30, aktualizacja: 16.06.2016 15:40

Lokomotywa Dragon to sztandarowy produkt firmy Newag, jednak tym razem została dostarczona w zupełnie nowej konfiguracji. Ma dość unikatową konstrukcję, która łączy w sobie elektryczne silniki trakcyjne z pomocniczym silnikiem Diesla. Dzięki takiemu połączeniu jej możliwości znacząco wzrosły, a to podoba się klientom. Nowy Dragon może się także pochwalić potężną mocą, która sięga 5 MW. Dzięki temu bez problemu radzi sobie z ciężkimi składami towarowymi o masie nawet powyżej 4000 ton. To pierwsza lokomotywa tego typu wyprodukowana w Polsce.

Lokomotywy zamówił przewoźnik Freightliner PL. To właśnie na jego potrzeby przebudowano podstawową wersje Dragona. Tak powstała wersja DualPower, gdzie obok silników elektrycznych zamontowano dodatkowy silnik Diesla o mocy 54. kW. W teorii może on rozpędzić lokomotywę do prędkości nawet 130 km/h, jednak nie do takich celów został stworzony. Największą moc uzyskuje on przy bardzo niskich prędkościach, np. wtedy, kiedy trzeba przetoczyć cały skład przez niezelektryfikowaną bocznicę albo z jakiegoś powodu (np. awarii sieci trakcyjnej) zjechać z głównego szlaku. Przez całą modyfikację masa Dragona wzrosła o trzy tony – to waga silnika, a także zbiornika paliwa o pojemności 1500 litrów, co pozwala na przejechanie z w pełni obciążonym składem około 150 km.

Obraz
© (fot. Newag)

Dragon to pierwsza od ćwierćwiecza sześcioosiowa lokomotywa elektryczna, jaką wyprodukowano w Polsce. Głównym atutem Dragona jest bardzo wysoka siła pociągowa o wartości do 37. kN, która w połączeniu z masą lokomotywy wynoszącą 116 t oraz indywidualnym napędem na każdą oś, pozwala na prowadzenie pociągów o masie do 4500 t. Siła lokomotywy generowana jest przez 6 asynchronicznych silników trakcyjnych typu STX500-4A - każdy o mocy 834 kW.

Lokomotywa została stworzona z myślą o rynku polskim, dlatego zdecydowano się na konstrukcję sześcioosiową, w której nacisk na każdą oś nie przekracza 2. ton. Maszynę cechuje napęd asynchroniczny, na który składa się sześć silników o łącznej mocy 5 MW. Nowoczesną aparaturę energoelektroniczną opracował Instytutu Elektrotechniki w Warszawie. Sterowanie oraz diagnostyka lokomotywy odbywa się poprzez sterowniki mikroprocesorowe oparte o dwie niezależne sieci przesyłu danych, co ma zapewnić wysoką niezawodność. Tryb działania lokomotywy dostosowuje się do zmiennych warunków pracy. Kabina maszynisty została wyposażona w ergonomiczny pulpit oraz dwumodułową klimatyzację. Zamiast tradycyjnych lusterek zastosowano aż sześć kamer, z tego dwie zainstalowane są na czołach lokomotywy, ułatwiając manewrowanie maszyną.

Dragon to świetna lokomotywa, powstała dzięki pracy polskich inżynierów. Stopień jej zaawansowania technologicznego sprawia, że może śmiało konkurować z maszynami budowanymi przez światowych gigantów.

jb

Źródło: WP.PL / Newag / rynek-kolejowy.pl

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)