Nowe pociągi stołecznego metra szkodzą torom?
- Zużycie jest dużo większe, niż wynikałoby ze standardowego użytkowania. Nie ma to wpływu na bezpieczeństwo i komfort podróżujących, ale mocno wpływa na koszty eksploatacyjne - przyznaje Marek Sokołowski, wiceprezes Metra Warszawskiego, dyrektor ds. eksploatacji.
Z analiz Metra wynika, że zużycie wzrosło po tym, jak warszawskimi tunelami zaczęły jeździć pociągi Inspiro dostarczone przez Siemensa. Przedstawiciele niemieckiego koncernu od początku sporu odrzucali tezę, że wina leży po stronie pociągu.
Metro w czerwcu zgłosiło wadę systemową i wystąpiło o wypłatę z gwarancji bankowej, zabezpieczającej kontrakt w wysokości 65 mln zł. Do tego spółka na razie nie wypłaciła Siemensowi ostatniej raty (kolejne 65 mln zł), bo pociągi nie mają jeszcze końcowej homologacji Urzędu Transportu Kolejowego.