Nowe odkrycie naukowców. Pył kosmiczny może przenosić życie w Układzie Słonecznym

Nowe odkrycie naukowców. Pył kosmiczny może przenosić życie w Układzie Słonecznym

Źródło zdjęć: © Wikipedia
Adam Bednarek
21.11.2017 14:20, aktualizacja: 21.11.2017 14:30

Hipoteza naukowców rodzi pytania: czy to oznacza, że pył kosmiczny “zabrał” życie z Ziemi, czy może na Ziemię je sprowadził?

Pył kosmiczny to materia wypełniająca przestrzeń kosmiczną. Zdaniem naukowców z Uniwersytetu w Edynburgu, może przenosić życie między planetami. W Układzie Słonecznym, a może i nawet dalej.

"Badania prowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Edynburgu polegały na obliczaniu jak silne strumienie pyłu kosmicznego – poruszające się z prędkością nawet 70 km/s – mogą zderzać się z cząstkami tworzącymi górne warstwy atmosfery Ziemi. Okazało się, że drobne cząstki istniejące 150 km lub wyżej nad powierzchnią Ziemi, mogą być wyrzucane przez drobiny pyłu kosmicznego z pola grawitacyjnego Ziemi i z czasem docierać na inne planety" - czytamy na portalu pulskosmosu.pl.

To oznaczałoby, że bakterie czy rośliny radzące sobie w przestrzeni kosmicznej mogłyby znaleźć się na innych planetach. Idealnym kandydatem na taką podróż wydają się być niesporczaki. Jak przypomina Wikipedia, mogą przetrwać w temperaturach od prawie zera absolutnego do ponad 150°C, znoszą 1000 razy silniejsze promieniowanie jonizujące niż jakiekolwiek inne zwierzę i wytrzymują ponad 100 lat bez wody. Przestrzeń kosmiczna również im niestraszna.

Teoria mówiąca, że zderzenia z pyłem kosmicznym mogą wysyłać organizmy żywe w podróż do innych planet, tworzy ekscytujące możliwości wytłumaczenia pochodzenia życia i atmosfer na planetach. Strumienie szybko poruszających się cząstek pyłu międzyplanetarnego są powszechne we wszystkich układach planetarnych i mogą być odpowiedzialne za przenoszenie życia między planetami” - mówi prof. Arjun Berera, cytowany przez portal Puls Kosmosu.

Czy to oznacza, że życie na Ziemię dotarło właśnie w ten sposób? A może to my przez przypadek zasialiśmy - przy ogromnej pomocy pyłu kosmicznego - ziarno?