Wspomagany elektrycznie rower, który składa się do rozmiaru teczki i waży tylko 7,5 kg, może wkrótce podbić ścieżki rowerowe i transport publiczny w całej Europie. Bike Intermodal otrzymał prestiżową włoską nagrodę dla innowacji.
Nie ma nic przyjemniejszego od jazdy na rowerze. To także bardzo praktyczny i ekologiczny sposób przemieszczania się. Jednak korzystanie z roweru może być uciążliwe, szczególnie w zatłoczonych miastach. Zniechęcać może też rosnąca liczba kradzieży tych jednośladów. Konstrukcje składane pojawiły się jako rozwiązanie ułatwiające poruszania się po mieście, które oprócz większej niż w typowych rowerach mobilności, łatwo integrują się z ruchem ulicznym - samochodami i transportem publicznym.
W ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu Bike Intermodal, opracowano prototyp składanego roweru, który waży zaledwie 7,5 kg i po złożeniu tworzy skrzynkę o rozmiarach 5. x 40 x 15 cm. Można ją łatwo przechowywać, transportować lub po prostu postawić w rogu baru, restauracji czy obok siedzenia w kinie. Części roweru w pełni nadają się do recyklingu, więc rozwiązanie ma przyjazny dla środowiska cykl życia - od produkcji, przez użytkowanie, po ponowne wykorzystanie. Sercem roweru jest rama, która otwiera się i zamyka niczym podwozie samolotu. Wykonana z odlewu aluminium lub magnezu, wykorzystuje także nietypowy element - liny żeglarskie. Badana jest także możliwość wykorzystania w przyszłości grafenu, który ma jeszcze bardziej wzmocnić ramę i zmniejszyć jej wagę. Specjalnie zaprojektowany silnik, opracowany przez firmę Maxon Motor (grupa BRAUN), zwiększa mobilność bez dodatkowego wpływu na wagę konstrukcji. Nawet z silnikiem, rower waży o połowę mniej niż typowe składane rozwiązania bez wspomagania
elektrycznego. Ponadto, po złożeniu Bike Intermodal zajmuje jedną piątą miejsca w porównaniu do innych rowerów z tej kategorii.
Waga i rozmiar zostały zoptymalizowane dzięki badaniom terenowym, opracowanym przez Uniwersytet we Florencji i przeprowadzonym przez partnerów projektu. Ankiety i testy składanych rowerów dostępnych na rynku, przeprowadzono na grupie osób dojeżdżających do pracy, tych przemieszczających się po mieście w ciągu całego dnia, a także studentach. Wyniki pomogły wskazać elementy, które są niezbędne do poprawienia intuicyjności obsługi prototypu.
Projekt badawczy Bike Intermodal otrzymał 1,5. mln euro dofinansowania z Unii Europejskiej. Obecnie rozwiązanie jest gotowym do komercyjnej produkcji prototypem i prowadzone są rozmowy z potencjalnymi inwestorami oraz firmami z branży motoryzacyjnej w celu wprowadzenia go na rynek.
Cena:
Producent szacuje, że przy zoptymalizowanej produkcji, rower będzie kosztować 80. euro (około 3350 zł) za wersję bez silnika i 1300 euro (około 5500 zł) za model ze wspomaganiem elektrycznym. Podstawowa wersja typu „fixie” (bez wolnego biegu, pedały cały czas się obracają) może kosztować około 500 euro (około 2100 zł).