Nowa generacja rowerów - składane i z silnikiem

Nowa generacja rowerów - składane i z silnikiem

Nowa generacja rowerów - składane i z silnikiem
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
16.05.2014 11:17, aktualizacja: 16.05.2014 12:05

Wspomagany elektrycznie rower, który składa się do rozmiaru teczki i waży tylko 7,5 kg, może wkrótce podbić ścieżki rowerowe i transport publiczny w całej Europie. Bike Intermodal otrzymał prestiżową włoską nagrodę dla innowacji.

Nie ma nic przyjemniejszego od jazdy na rowerze. To także bardzo praktyczny i ekologiczny sposób przemieszczania się. Jednak korzystanie z roweru może być uciążliwe, szczególnie w zatłoczonych miastach. Zniechęcać może też rosnąca liczba kradzieży tych jednośladów. Konstrukcje składane pojawiły się jako rozwiązanie ułatwiające poruszania się po mieście, które oprócz większej niż w typowych rowerach mobilności, łatwo integrują się z ruchem ulicznym - samochodami i transportem publicznym.

W ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu Bike Intermodal, opracowano prototyp składanego roweru, który waży zaledwie 7,5 kg i po złożeniu tworzy skrzynkę o rozmiarach 5. x 40 x 15 cm. Można ją łatwo przechowywać, transportować lub po prostu postawić w rogu baru, restauracji czy obok siedzenia w kinie. Części roweru w pełni nadają się do recyklingu, więc rozwiązanie ma przyjazny dla środowiska cykl życia - od produkcji, przez użytkowanie, po ponowne wykorzystanie. Sercem roweru jest rama, która otwiera się i zamyka niczym podwozie samolotu. Wykonana z odlewu aluminium lub magnezu, wykorzystuje także nietypowy element - liny żeglarskie. Badana jest także możliwość wykorzystania w przyszłości grafenu, który ma jeszcze bardziej wzmocnić ramę i zmniejszyć jej wagę. Specjalnie zaprojektowany silnik, opracowany przez firmę Maxon Motor (grupa BRAUN), zwiększa mobilność bez dodatkowego wpływu na wagę konstrukcji. Nawet z silnikiem, rower waży o połowę mniej niż typowe składane rozwiązania bez wspomagania
elektrycznego. Ponadto, po złożeniu Bike Intermodal zajmuje jedną piątą miejsca w porównaniu do innych rowerów z tej kategorii.

Waga i rozmiar zostały zoptymalizowane dzięki badaniom terenowym, opracowanym przez Uniwersytet we Florencji i przeprowadzonym przez partnerów projektu. Ankiety i testy składanych rowerów dostępnych na rynku, przeprowadzono na grupie osób dojeżdżających do pracy, tych przemieszczających się po mieście w ciągu całego dnia, a także studentach. Wyniki pomogły wskazać elementy, które są niezbędne do poprawienia intuicyjności obsługi prototypu.

Projekt badawczy Bike Intermodal otrzymał 1,5. mln euro dofinansowania z Unii Europejskiej. Obecnie rozwiązanie jest gotowym do komercyjnej produkcji prototypem i prowadzone są rozmowy z potencjalnymi inwestorami oraz firmami z branży motoryzacyjnej w celu wprowadzenia go na rynek.

Cena:

Producent szacuje, że przy zoptymalizowanej produkcji, rower będzie kosztować 80. euro (około 3350 zł) za wersję bez silnika i 1300 euro (około 5500 zł) za model ze wspomaganiem elektrycznym. Podstawowa wersja typu „fixie” (bez wolnego biegu, pedały cały czas się obracają) może kosztować około 500 euro (około 2100 zł).

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (75)