Nowa aplikacja wyszuka dla ciebie najbardziej popularne produkty dzięki Big Data

Nowa aplikacja wyszuka dla ciebie najbardziej popularne produkty dzięki Big Data

Nowa aplikacja wyszuka dla ciebie najbardziej popularne produkty dzięki Big Data
Źródło zdjęć: © Fotolia
09.12.2015 08:00, aktualizacja: 09.12.2015 10:20

IBM opracował darmową aplikację Watson Trend App, która analizując wyniki sprzedaży oraz opinie konsumentów w sieci, przedstawia klientom listę 100 najbardziej popularnych i cenionych produktów elektronicznych, zabawek i fitness.

W oparciu o metody kognitywne system Watson aplikacja przeszukuje w czasie rzeczywistym listy najlepiej sprzedających się produktów oraz 10 tys. innych internetowych źródeł - wpisów w mediach społecznościowych, forach opinii, komentarzy w serwisach zakupowych. Watson analizuje kontekst pojawienia się informacji, a także jej ton - pozytywny, negatywny i neutralny. Każda kategoria produktów jest oceniana w rankingu Trend Score od 0 do 100 punktów, który tworzy się automatycznie na podstawie zasięgu (liczby wzmianek w komentarzach) oraz trendu (wzrost lub spadek popularności).

- Klienci są zalewani informacjami o produktach i dlatego coraz trudniej im się zdecydować. Watson analizuje setki tysięcy internetowych komentarzy w czasie rzeczywistym, ponieważ potrafi analizować język, którym posługujemy się na co dzień, tzw. _ język naturalny _. Dane nie muszą być przygotowane do analizy, to dzieje się automatycznie. Dlatego czas dostarczania wyników jest znacznie krótszy”. - mówi Piotr Pietrzak, CTO IBM Polska i Kraje Bałtyckie.

Aplikacja do działania wykorzystuje kombinację API z platformy deweloperskiej Watson, w tym: analizę tonu wypowiedzi, wybór słów kluczowych i inteligentne tagowanie. W przyszłości aplikacja będzie wzbogacana o funkcje geolokalizacji i personalizacji pod kątem preferencji użytkownika, przewidywane są też dodatkowe narzędzia językowe.

Opracowanie aplikacji należy traktować jako odpowiedź na rosnące zainteresowanie klientów zakupami przez internet. Duża aktywność klientów w sklepach internetowych oraz na portalach społecznościowych, gdzie dzielą się oni opiniami na temat zakupionych produktów, dostarcza z kolei dużych zbiorów danych, na podstawie których aplikacje, takie jak Watson Trend App, opierają swoje działanie.

CNBC szacuje, że wartość zakupów online w USA podczas Święta Dziękczynienia oraz Czarnego Piątku osiągnęła 4 mld dol., co odpowiada 2. proc. ogólnej wartości wszystkich zakupów z uwzględnieniem sklepów tradycyjnych. Według danych IBM średnia wartość zakupów online w Czarny Piątek wyniosła 128,84 dol., zaś 36,16 proc. wszystkich transakcji online przeprowadzono przy pomocy urządzeń mobilnych, co oznacza prawie 30 procentowy wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem.

Czym jest Big Data? Najprościej mówiąc jest to ogół danych, jakie dostarczamy do internetu. Każdy z internautów czy każdy pozostający w połączeniu z siecią "produkuje" jakieś dane. A te, które można wykorzystać, rozrastają się już w tempie, którego nikt nie jest w stanie kontrolować. Dlatego nie powinno nikogo dziwić, że to właśnie kategoria zawrotnej prędkości (ang. Velocity), z jaką produkujemy dane, stała się jednym z „czterech V”, składających się na definicję Big Data. Pozostałe „V”. to: Volume – czyli ogromna ilość wytwarzanych danych, Variety – czyli ich różnorodność oraz Veracity – czyli wiarygodność danych. Przetwarzanie i analiza Big Data jest trudna ale jednocześnie wartościowa, ponieważ może prowadzić do zdobycia nowej wiedzy - profilu klienta-internauty, użytkownika serwisu, jego preferencji i zainteresowań. Służy to między innymi lepszemu dopasowywaniu serwowanych treści pod konkretnego odbiorcę tak, aby otrzymywał najbardziej wartościową i najlepiej spersonalizowaną dla niego
informację.

_ SŁK-WP / PAP _

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)