Niezwykłe odkrycie na Marsie

Sonda kosmiczna MAVEN, znajdująca się na orbicie Marsa, dokonała niezwykłego odkrycia. Planeta posiada niewidoczny dla naszego oka magnetyczny "ogon".
Naukowcy są coraz bliżej rozwiązania zagadki Czerwonej Planety
Naukowcy są coraz bliżej rozwiązania zagadki Czerwonej Planety (Anil Rao/Uniwersytet Kolorado/MAVEN/NASA GSFC)
ycipk-plxtz2

Mars nie posiada silnego pola magnetycznego, jakie ma nasza planeta. Stracił je miliardy lat temu. Aktualnie pozostały mu tylko jego resztki, w niektórych obszarach powierzchni. Sonda kosmiczna MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution Mission) krąży wokół Marsa, szukając odpowiedzi na pytanie, dlaczego Mars stracił większość atmosfery i wodę. Prawdopodobnie właśnie ją znalazła.

Według najnowszych badań przeprowadzonych przez NASA, wiatr słoneczny przenoszący pola magnetyczne, łączy się z resztkami pól Marsa. Wtedy powstaje skręcony magnetyczny "ogon".

Naukowcy twierdzą, że proces ten może przyśpieszać utratę atmosfery przez Marsa. Górna jej część jest pełna naładowanych cząsteczek (jonów). Reagują one na elektryczne i magnetyczne siły, przez co "ogon" wytwarzany na planecie jest dla nich idealną drogą do ucieczki. Badacze planują zbadać, jak duży wpływ ma to zjawisko na utratę atmosfery przez Marsa.