Niezwykłe odkrycia i zjawiska kosmiczne w 2017 roku

Niezwykłe odkrycia i zjawiska kosmiczne w 2017 roku
Źródło zdjęć: © Fotolia | Vadimsadovski
Adam Bednarek
22.12.2017 10:10, aktualizacja: 26.12.2017 12:03

2017 rok obfitował w niezwykłe kosmiczne zjawiska. Było całkowite zaćmienie słońca, odkrycie nowych planet czy niespodziewany gość spoza Układu Słonecznego. I jedno bardzo smutne pożegnanie.

To było pierwsze polskie odkrycie w 2017 roku. Supernowa to ostateczna faza życia gwiazdy, gdy wybucha ona w ogromnej termojądrowej eksplozji, wyrzucając w przestrzeń materię i tworząc mgławicę, która zniknie po kilkudziesięciu tysiącach lat. Pierwszą w 2017 odkryli Polacy i zrobili to... o godzinie 6:25 1 stycznia 2017 roku. Czyli w czasie, kiedy większość albo jeszcze świętowała nowy rok, albo odsypiała nocną imprezę. Jako że była to pierwsza supernowa w tym roku, otrzymała ona nazwę 2017A.

- Mieliśmy sporo szczęścia, ale to przede wszystkim dzięki wytrwałości Grzegorza udało nam się. Podczas gdy "odpalał" sesję w obserwatorium, ja byłem na wspaniałej imprezie sylwestrowej. Wymienialiśmy pół żartem, pół serio SMS-y, czy nie strach otworzyć obserwatorium i czy nie wpadnie do niego jakaś zabłąkana raca z pobliskiego zamku Matyldy Toskańskiej - powiedział w wywiadzie dla portalu CrazyNauka.pl Michał Żołnowski.

1 / 14

7 planet podobnych do Ziemi

© NASA

W lutym NASA poinformowała, że znalazła 7 planet podobnych do Ziemi. To nie byle jakie odkrycie. Do tej pory nie odkryto aż tak dużej grupy planet tego typu, krążących wokół jednej gwiazdy. Trzy z nich potencjalnie nadają się do zamieszkania. Układ TRAPPIST-1 znajduje się 39 lat świetlnych od Ziemi. Taka odległość może nie mieścić nam się w głowie, ale w kontekście astronomicznym, to nie aż tak daleko.

Na trzech z nich może istnieć życie, a to dlatego, że najprawdopodobniej jest tam woda w stanie płynnym.

2 / 14

Na księżycu Saturna może istnieć życie

© NASA

Dokładna obserwacja Enceladusa - malutkiego, pokrytego lodem księżyca Saturna - pozwoliła ustalić, że w chmurze ulatniającej się z jednego z gejzerów są atomy wodoru. Wcześniej wykryto, że z Enceladusa wydobywa się też dwutlenek węgla. To oznacza, że w oceanie księżyca muszą zachodzić procesy chemiczne niemal takie same jak te, które znamy z ziemskich kominów hydrotermalnych. Wprawdzie to jeszcze nie potwierdzenie, że istnieje tam życie, ale dostaliśmy kolejny dowód na to, że blisko nas są odpowiednie warunki do tego, by życie mogło przetrwać.

3 / 14

Sygnał od obcych? Niestety nie

© Fotolia

Od 1977 roku naukowcy głowili się, skąd pochodził tajemniczy sygnał zarejestrowany przez astronomów w obserwatorium Big Ear. Zrobił wówczas tak olbrzymie wrażenie, że nazwany został po prostu “Wow!". Po 40 latach poznaliśmy bardzo prawdopodobne źródło sygnału. I nie, nie jest to sygnał od obcych.

Tajemniczy sygnał trwał 42 sekundy. Zespół badaczy z Center of Planetary Science (CPS) ustalił, że źródłem sygnału z sierpnia 1977 roku była kometa. Odkrycie tej tajemniczej zagadki trwało tak długo, bo obiekt, który wyemitował ten sygnał, przez wiele lat był po prostu nieodkryty.

4 / 14

Zaćmienie Słońca sparaliżowało Amerykę

© Instagram.com | dewi_rantetasik

W sierpniu 2017 roku w Stanach Zjednoczonych było widoczne całkowite zaćmienie Słońca. To wyjątkowe dla fanów nauki wydarzenie wpłynęło na wszystkie miasta, w okolicach których dało obserwować się niezwykłe zjawisko.

"Wszyscy podróżujący w stronę pasa całkowitego zaćmienia są też ostrzegani, że w sklepach może zabraknąć wody, jedzenia (!!!). Zaleca im się także, by naładowali baterie i sprzęt elektroniczny, mogą bowiem wystąpić przerwy w dostawie prądu" - relacjonowała Agata Połajewska z portalu crazynauka.pl, która w Stanach Zjednoczonych oglądała zaćmienie słońca.

W Europie znalazło się kilka miejsc, gdzie byłó można zobaczyć częściowe zaćmienie Słońca. Należały do nich Francja, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania oraz Irlandia. Jednak to w Stanach Zjednoczonych zjawisko był najlepiej widoczne.

5 / 14

Zorze polarne w Polsce

© WP.PL

We wrześniu doszło do największego rozbłysku słonecznego od 12 lat. Był to również 8 najsilniejszy rozbłysk w historii. Zaowocowało to występowaniem zórz polarnych w Polsce.

6 / 14

Przełomowe odkrycie, w którym wzięli udział Polacy

© flickr.com | NASA Goddard Space Flight Center

Naukowcom udało się zarejestrować fale elektromagnetyczne oraz grawitacyjną, które pochodziły z tego samego źródła – powstały bowiem podczas zderzenia dwóch gwiazd neutronowych. Są to bardzo małe w skali kosmicznej obiekty (około 10-20 km średnicy), o niezwykle dużej gęstości. Pomimo niewielkich rozmiarów, ważą tyle co Słońce.

– To początek nowej epoki w astronomii, kiedy będziemy mogli obserwować Wszechświat zarówno za pomocą fal grawitacyjnych, jak i elektromagnetycznych, światła, radia, gamma, rentgena. Możemy połączyć te obserwacje i spojrzeć na te zjawiska całościowo, a nie tylko wyrywkowo – komentował prof. Tomasz Bulik z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego.

Jego zdaniem, odkrycie jest porównywane z przejściem z epoki kina niemego do filmów dźwiękowych. W odkryciu brało udział łącznie 70 obserwatoriów na całym świecie, w tym grupy badawcze z Polski.

7 / 14