"Niektórych wciąż szokuje, że senior może mieć Facebooka." Społeczność seniorów w internecie

"Niektórych wciąż szokuje, że senior może mieć Facebooka." Społeczność seniorów w internecie

"Niektórych wciąż szokuje, że senior może mieć Facebooka." Społeczność seniorów w internecie
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Monika Rosmanowska
31.05.2020 11:48, aktualizacja: 27.06.2022 15:29

Senior ze smartfonem przeglądający Facebooka czy Instagram – czy to naprawdę kogoś jeszcze dziwi? 70-, 80- i 90- latkowie z całego świata dzielą się w sieci swoimi pasjami i radością życia. Tzw. "silver influenserzy" przebojem zdobywają internet, gromadząc wokół siebie dziesiątki tysięcy fanów.

Materiał powstał przy współpracy z Play

Jak wynika z najnowszych danych GUS, dostęp do sieci ma już 86,7 proc. gospodarstw domowych, a odsetek ten każdego roku rośnie. Ci, którzy internetu nie mają, tłumaczą się przede wszystkim brakiem potrzeby korzystania z niego oraz niewystarczającymi umiejętnościami.

Raz w tygodniu do sieci loguje się 7 na 10 dorosłych Polaków – uzupełnia CBOS. Co ważne, o obecności online decyduje przede wszystkim wiek, a dopiero w drugiej kolejności wykształcenie. Trzy czwarte najstarszych ankietowanych (65+) wciąż pozostaje offline.

Jeżeli te statystyki dotyczą również ciebie albo któregoś z twoich bliskich – najwyższy czas to zmienić!

Smartfon od podstaw

A nadarza się ku temu świetna okazja, bo sytuację dostrzegł Play, który jakiś czas temu wystartował z akcją edukacyjną, budując jednocześnie internetową społeczność seniorów. Pod hasłem "Zadbaj o siebie i #zostańwdomu z Play" operator stworzył cykl wideoporadników, które pomagają seniorom w opanowaniu podstaw obsługi smartfona.

Obraz
© Materiały prasowe

Tajniki tego urządzenia można też poznać dzięki krótkim filmom instruktażowym, w których Zofia Zborowska sama uczy swoją mamę – aktorkę Marię Winiarską. Razem z nimi sekrety smartfonów poznają też widzowie. W pierwszych odcinkach prowadzące wzięły na warsztat najprostsze funkcje: pisanie na klawiaturze, rozjaśnianie ekranu, wybieranie numeru, wysyłanie SMS-ów i MMS-ów, robienie zdjęć czy włączanie internetu. Później przyszedł czas na pobieranie aplikacji, korzystanie z komunikatorów, a także płacenie faktur za telefon bez wychodzenia z domu i takie samo doładowanie telefonu na kartę.

W piątym odcinku cyklu aktorki przybliżają seniorom Instagram. Przypominają, jak zainstalować aplikację, a także pokazują, jak założyć konto w serwisie i jak z niego korzystać – w jaki sposób dodać zdjęcie, jak znaleźć znajomych czy jak polubić post.

Wszystkie odcinki możecie zobaczyć na kanale Play na Youtube:

– Utarło się, że seniorzy nie korzystają z nowoczesnych technologii. Nie posiadają sprzętu lub nie potrafią go użyć, nie mają kont w mediach społecznościowych, bankowości elektronicznej i nie robią zakupów w sieci. Tak starszych postrzega dziś większość młodych. Niesamowite, że niektórych wciąż szokuje, że senior może mieć Facebooka – zwraca uwagę Paulina Braun, szefowa społeczności seniorów Dancing Międzypokoleniowy.

Serwisy społecznościowe nie mają ograniczeń wiekowych. Wszyscy potrzebują kontaktu z rodziną i przyjaciółmi. Mają też mnóstwo wspomnień, doświadczeń i spostrzeżeń, którymi chcą się dzielić.

Miliony wiernych fanów

Jak więc jest w rzeczywistości? Na całym świecie na popularności zyskują tzw "silver influencerzy". To seniorzy, którzy stali się liderami opinii w internecie i niejednokrotnie posługują się mediami społecznościowymi sprawniej niż młodsze pokolenia. Bo kto powiedział, że życie po 70-, 80-, a nawet 90-tce ma się kojarzyć tylko z ciepłymi kapciami, krzyżówkami i 1587 odcinkiem ulubionego serialu?

– Seniorzy robią dziś kariery jako influenserzy, to ogólnoświatowy trend. Są zaawansowani technologicznie i obecni w mediach społecznościowych. Obserwuję mnóstwo takich profili. To ludzie z całego globu. Ich wpisy tętnią życiem – zapewnia Paulina Braun.

Obraz
© Dancing Międzypokoleniowy

Gwiazda mediów społecznościowych, baddiewinkle z Kentucky, ma 3,8 mln obserwujących na Instagramie, 92 lata i niesamowity dystans do siebie. Nieco mniej, bo 1,4 mln, śledzi wpisy 98-letniej nowojorskiej ikony stylu i projektantki mody – Iris Apfel. 92 lata i 105 tys. fanów ma Moon Lin z Tajwanu. Jej zdjęcia w streetstyle’owych stylizacjach cieszą się dużym zainteresowaniem.

Jak szacuje BBC, w ciągu ostatnich dwóch lat dziesięciu najbardziej wpływowych seniorów na Instagramie zanotowało 24-procentowy wzrost obserwujących.

Również polscy "silver influencerzy" zdobywają coraz szersze grono odbiorców. Sporą grupę zbiera wokół siebie wspomniany już Dancing Międzypokoleniowy. To m.in. Irena Wielocha, 68-letnia blogerka promująca zdrowy styl życia, czy Jan Adamski, 67-letni autor bloga o stylu i modzie. Ma 28,5 tys. obserwujących na Instagramie, o 4,4 tys. więcej niż jeszcze rok temu. Rośnie też zainteresowanie wpisami 61-letniej Elwiry Kołodziejczyk, autorki bloga Ostatnie Podrygi 50 Plus. Licznik na jej stronie wskazuje już 7,6 tys. osób, o 2,4 tys. więcej niż rok wcześniej. Z kolei Krystyna Balakier jest stylistyką dla kobiet 50+ (i nie tylko!), którą obserwuje ponad 26 tys. osób.

Dzięki zaangażowaniu tych osób, a także opisanej wcześniej akcji edukacyjnej, Dancing razem z Play budują dziś internetową społeczność seniorów, w której motywują do odważnego przemierzania ścieżek świata online i poczucia się swobodnie ze smartfonem w ręku sam na sam. Można ją znaleźć m.in. na Instagramie, pod hashtagiem #supersenior.

Jednym z angażujących elementów akcji będą też prowadzone przez wymienionych influenserów live’y [relacje na żywo] na instagramowym profilu Play (@play_polska)
. Seniorzy będą zachęcać do większej aktywności w sieci, prezentując swoje pasje i namawiając do robienia tego samego - korzystania z dobrodziejstw świata online. Pierwsze będzie można obejrzeć już w ostatnim tygodniu maja.

Pod koniec akcji Play zorganizuje również konkurs dla seniorów, w którym uczestnicy będą musieli realizować określone zadania, a w nich pochwalą się zdobytymi przez siebie cyfrowymi umiejętnościami. Do wygrania będą smartfony marki Samsung (również patrona całej akcji), dzięki którym wirtualny świat stanie się jeszcze atrakcyjniejszy.

Małe, wielkie sukcesy

Bo wielu seniorów do obecności w mediach społecznościowych czy ogólnie w sieci wciąż trzeba przekonywać. "Silver influencerzy" czy szerzej "silver generation" – mimo rosnącej popularności – nadal stanowią mniejszość.

– Mamy dużą grupę osób starszych, która korzysta z najnowszych technologii i jest obecna w sieci, ale ich umiejętności korzystania z cyfrowych narzędzi są podstawowe – przyznaje Paulina Braun.

Dzięki kampanii Play, seniorzy każdego dnia poznają nowe rzeczy. Zakładają konta na Instagramie, Facebooku, komunikują się za pomocą Whatsappa, uczą się tworzenia postów, relacji, pisania komentarzy. W sieci spędzają długie godziny, wyczekując kolejnych wideolekcji. Cieszy każdy mały sukces – nałożenie filtra na zdjęcie czy pierwsza rozmowa wideo.

Obraz
© Materiały prasowe

– Ostatnio przez pół dnia wstawialiśmy z jednym z seniorów post na Instagram. Najpierw uczyliśmy się, jak zrobić selfie, jak wstawić to zdjęcie, jak przypisać do niego odpowiednie hasztagi i jak to wszystko udostępnić. Często treść takiego posta jest starannie przygotowywana, najpierw na kartce papieru. To nie są dla seniorów rzeczy łatwe, ale ciekawość i chęć nauki zwycięża. A jak cieszy każdy komentarz, każda reakcja znajomych… Duma z tego, że się udało, jest ogromna – przyznaje Paulina Braun. I dodaje: – Te małe, wielkie sukcesy dają wiele radości. Wszystkim.

Materiał powstał przy współpracy z Play

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)