Ta planeta może nadawać się do zamieszkania. Jest dwa razy większa od Ziemi

Ta planeta może nadawać się do zamieszkania. Jest dwa razy większa od Ziemi

Ta planeta może nadawać się do zamieszkania. Jest dwa razy większa od Ziemi
Źródło zdjęć: © Youtube.com
28.02.2020 10:13, aktualizacja: 28.02.2020 11:19

Naukowcy z University of Cambridge odkryli, że ponad dwukrotnie większa i osiem razy cięższa od Ziemi egzoplaneta K2-18b może spełniać warunki do zamieszkania. Badania otwierają nowe możliwości na poszukiwanie życia w kosmosie.

Zespól naukowców z brytyjskiego uniwersytetu, po przeanalizowaniu danych dotyczących masy, promienia i atmosfery egzoplanety K2-18b doszedł do wniosku, że obiekt ten może posiadać wodę w stanie ciekłym, co w znacznym stopniu przybliża go do bycia zdatnym do zamieszkania.

O planecie zaczęło być głośno jesienią ubiegłego roku, gdy dwa zespoły naukowe ogłosiły wykrycie pary wodnej w atmosferze bogatej w wodór. Od tamtego czasu, obiekt K2-18b jest pod stałą obserwacją astronomów.

Egzoplaneta jest oddalona od Ziemi o 124 lata świetlne. Ma masę 8,6 mas Ziemi oraz promień 2,6 razy większy od ziemskiego. Okrąża swoją gwiazdę macierzystą w tak zwanej ekosferze, gdzie temperatura może pozwolić na istnienie wody w stanie ciekłym.

Obiekt K2-18b nie jest pierwszym, w którego atmosferze wykryto parę wodną, jednak nawet jeżeli planeta znajduje się w strefie zdatnej do zamieszkania, nie oznacza to, że na jej powierzchni panują warunki nadające się do podtrzymania życia. Ustalenie kryteriów spełniających wymogi do zamieszkania wiąże się ściśle z poznaniem warunków wewnętrznych i atmosferycznych na planecie. Jednym z najważniejszych jest to, czy w jej atmosferze może istnieć płynna woda.

K2-18b - obserwacje

Zdaniem astronomów, planeta ze względu na swoje rozmiary, bardziej przypomina mniejszą wersję Neptuna, niż większą wersję Ziemi. Zwykle tego typu obiekty posiadają grubą powłokę wodorową otaczającą warstwę wody pod wysokim ciśnieniem, z wewnętrznym jądrem skalnym i żelaznym. Gdy taka powłoka jest zbyt ogromna, temperatura i ciśnienie na powierzchni warstwy wody pod nią będą zbyt wielkie, aby podtrzymać na niej życie.

Okazuje się jednak, że egzoplaneta K2-18b wcale nie musi mieć tak grubej otoczki wodorowej, a warstwa wody może mieć odpowiednie warunki do życia. Po przeprowadzonych badaniach naukowcy podkreślili, że atmosfera obiektu jest bogata w wodór ze znaczną ilością pary wodnej. Odkryto również, że poziomy innych związków chemicznych, jak na przykład metan i amoniak, były niższe niż oczekiwano dla takiej atmosfery.

K2-18b pozostaje pod stałą obserwacją astronomów. Kolejne wyniki analiz ekspertów powinniśmy poznać jeszcze w tym roku. W historii badań kosmosu, astronomowie wykryli już tysiące egzoplanet, ale zaledwie niewielką część z nich stanowiły obiekty skaliste - podobne do Ziemi.