Naukowcy potwierdzili, że przed milionami lat istniał mikrokontynent - Mauritia

Naukowcy potwierdzili, że przed milionami lat istniał mikrokontynent - Mauritia

Naukowcy potwierdzili, że przed milionami lat istniał mikrokontynent - Mauritia
Źródło zdjęć: © AFP | AFP VIDEO
01.02.2017 15:17, aktualizacja: 01.02.2017 17:58

Ziemia ciągle kryje wiele sekretów. Wygląda na to, że właśnie udało się potwierdzić istnienie zatopionego przed kilkudziesięcioma milionami lat mikrokontynentu.

W skałach wulkanicznych na wyspie Mauritius udało się odnaleźć kryształy cyrkonu starsze o miliardy lat niż sama wyspa. Zdaniem naukowców jest to pozostałość po mikrokontynencie znanym jako Mauritia.

Tajemniczy kontynent łączył Madagaskar i Indie, jednak około 84 miliony lat temu zatonął w Oceanie Indyjskim. Obecnie ciągle można zobaczyć po nim ślady na północny wschód od Madagaskaru.

Położenie możliwych fragmentów kontynentu na Oceanie Indyjskim

© Nature | Nature

Jak dokonano tego odkrycia? Lewis Ashwal, naukowiec z Uniwersytetu Witwatersrand w RPA, w rozmowie z portalem sciencealert tłumaczy, że Ziemię można podzielić na dwie części. Kontynenty, które są stare i oceany, które są względnie młode. Mauritius jest wyspą, na której nie ma skał starszych niż 9 milionów lat. Jednak udało się odkryć kryształy cyrkonu, które liczą niemal 3 miliardy lat. Istnienie tak starych minerałów dowodzi, że na Mauritusie są elementy, które mogą pochodzić tylko z nieistniejącego już kontynentu - Mauritii.

To nie pierwszy raz, gdy znaleziono tak stary cyrkon na Mauritiusie. W 2013 roku także udało się znaleźć te minerały liczące nawet 2 miliardy lat. Jednak wtedy odkrycie uznano za kontrowersyjne ze względu na to, że zostały odnalezione na plaży. Nie brakowało głosów, że mogły tam zostać przywiane z innego miejsca. Odkrycie cyrkonu w skałach wulkanicznych jest dla naukowców mocniejszym dowodem na istnienie starożytnego mikrokontynentu.

Już poprzednio przeprowadzono rekonstrukcję płyt tektonicznych, która pozwoliła wykazać, że lokalizacja Mauritiusa i Grzbietu Maskareńskiego może pokrywać się z zakresem płyty mikrokontynentu Mauritia

Zdaniem newscientist teoria mikrokontynentu tłumaczy też, dlaczego niektóre części Oceanu Indyjskiego mają silniejsze pole grawitacyjne niż inne.

Wyniki badań zostały opublikowane m.in. w magazynie Nature.