Naukowcy ostrzegają: nie rób interesów w słoneczny dzień

Naukowcy ostrzegają: nie rób interesów w słoneczny dzień

Naukowcy ostrzegają: nie rób interesów w słoneczny dzień
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Adam Bednarek
17.08.2017 10:58, aktualizacja: 17.08.2017 11:28

W słoneczne dni ludzie gorzej zarządzają swoimi pieniędzmi - twierdzą naukowcy. Wiadomo teraz, dlaczego w filmach gangsterskich przestępcy robią interesy w zaciemnionych piwnicach. Powinniśmy brać z nich przykład!

W letni, bardzo słoneczny dzień humor często dopisuje - to jednak nie oznacza, że to dobra pora, by np. dokonać ważnego zakupu. Dlaczego? Według badania przeprowadzonego przez naukowców z University of Sydney i New York University, w dobrze nasłonecznione - czyli oświetlone - dni nasze wybory są po prostu gorsze.

W ramach eksperymentu jego uczestnicy musieli dokonać serii finansowych wyborów - czytamy na portalu naukawpolsce.pap.pl. Mieli do wyboru pewne 5 dol. albo los, w którym trafić mogli na wyższą kwotę, ale też na nic.

W tej naukowej wersji “Idź na całość” istotną rolę odegrała pogoda. Jak się okazało, w jaśniejsze dni badani rzadziej akceptowali znane im ryzyko. Mając do wyboru 5 dol. albo los z 20 dol. (z 50 proc. szansą wygranej), stawiali na teoretycznie bezpieczniejszą opcję, czyli gwarantowaną kasę.

Ale gdy szanse wygranej były nieznane, zamiast brać 5 dol., decydowali się na wzięcie losu. Czyli ich wybór był bardziej ryzykowny.

- W dni o wyższym nasłonecznieniu ludzie podejmowali gorsze decyzje i zachowywali się mniej konsekwentnie - komentuje wyniki badań prof. Agnieszka Tymula z University of Sydney, współautorka pracy.

Jej zdaniem efekty nie mają potężnego wpływu, jednak przestrzega, że “działają przez cały czas i są wystarczająco silne, aby można się po nich spodziewać wyraźnego wpływu na rynki finansowe”.

Jeśli więc planujecie jakieś ważne inwestycje, lepiej poczekać, aż wreszcie będzie zimno, ciemno i deszczowo. Ach, w takie dni aż chce się szastać gotówką! I - jak widać - powinno się to robić!

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)