ycipk-2yyrle

Naukowcy wskrzesili robaki mające ponad 40 000 lat. Były zamrożone w arktycznym lodzie

Arktyczny lód kryje w sobie wiele tajemnic. Wśród nich są zamarznięte i pozostawione w praktycznie niezmienionej formie, wymarłe gatunki. Ostatnio jeden z nich został wskrzeszony przez naukowców.
Robaki mają ponad 40 000 lat.
Robaki mają ponad 40 000 lat. (Shutterstock.com)
ycipk-2yyrle

Naukowcy z University of Tennessee przywrócili do życia ponad 40 000 letnie nicienie znalezione w wiecznej zmarzlinie syberyjskiej. Są najbardziej złożonymi organizmami, które udało się wskrzesić po tak długim zamrożeniu.

Nicienie to bezkręgowce o średniej długości pół milimetra, wyposażone m.in. w mózg, układ nerwowy i układ pokarmowy. Mikrobiolog odpowiedzialna za ich odkrycie – Tatiana Vishnivetskaya szacuje, że robaki znalezione w wiecznej zmarzlinie mogą mieć około 41 000 lat, co sprawia, że są najstarszymi żyjącymi organizmami na świecie.

W jaki sposób nicienie przetrwały w wiecznej zmarzlinie?

ycipk-2yyrle

Nicienie są w stanie wytrzymać ekstremalne warunki, ponieważ mają zdolność do tworzenia powłoki chroniącej ich ciała przed temperaturą. Jest to możliwe nawet wówczas, gdy nie mają dostępu do tlenu.

W rozmowie z brytyjskim dziennikiem The Sun - Geatan Borgonie z Extreme Life Isyensya w Gentbrugge w Belgii, specjalistka od nicieni powiedziała – te robale przetrwają prawie wszystko. Ich organizmy są przystosowane do tego by przeżyć tysiące lat w wiecznej zmarzlinie.

Szokujące odkrycie naukowców stwarza nadzieje na wskrzeszanie gatunków, które już dawno wyginęły. Budzi też ciekawość jaka jest faktyczna granica życia nicieni.