Trwa ładowanie...
d1eu985

Naukowcy odkryli najmroczniejszą planetę. Pochłania prawie całe światło

Astronomowie znaleźli prawdopodobnie najciemniejszą planetę świata. Pochłania aż 99 procent światła, co sprawia że jest ciemniejsza niż węgiel. Znajduje się 466 lat świetlnych od Ziemi.
Artystyczna wizja planety WASP-104b
Artystyczna wizja planety WASP-104b (NASA / JPL)
d1eu985

WASP-104b znajduje się w konstelacji Lwa, około 466 lat świetlnych od Ziemi. Potocznie nazywa się ją gorącym Jowiszem, bo przypomina rozmiarami do Jowisza z naszego układu, ale jest o wiele gorętsza. Orbituje swoją gwiazdę, żółtego karła, w zaledwie 1,76 dnia.

Planeta krąży zaledwie 4,3 miliona kilometrów od gwiazdy. To jedynie 4,5 proc. odległości od Merkuergo do naszego Słońca. W związku z tym naukowcy twierdzą, że chmury na planecie zostały zmiecione przez gwiazdę, pozostawiając gęstą atmosferę składającą się z sodu i potasu, która pochłania trafiające w nią światło.

Nie jest pewne, czy to najciemniejsza planeta ze wszystkich odkrytych, ale prawdopodobnie tak jest. Oprócz niej, kandydatami są jeszcze TrES-2b oraz HAT-P-7b, które absorbują podobne ilości światła. To wszystko kwestia marginesu błędu, która z nich jest najciemniejsza.

W swoim badaniu naukowcy oszacowali współczynnik odbicia WASP-104b. Wynosi zaledwie 0,03, co jest mniejszą liczbą od węgla drzewnego. Wyklucza to istnienie chmur w atmosferze. Co prawda, planeta wydaje się świecić bardziej purpurą, niż czernią. To z powodu ogromnej temperatury.

Źródło: arXiv