Naukowcy odkryli dwie "starsze siostry" Ziemi. Są zaskakująco podobne

Najnowsze badania naukowców z Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO) wykazują, że mało znana egzoplaneta K2-18B może być powiększoną wersją Ziemi. Udało się także zaobserwować jej sąsiadkę, która wykazuje się podobnymi cechami.
Dwie bliźniacze planety są bardzo podobne do Ziemi
Dwie bliźniacze planety są bardzo podobne do Ziemi (Fotolia)

Dwie "starsze siostry" Ziemi krążą wokół czerwonego karła (gwiazdy) K2-18. Jest ona oddalona od naszej planety o 111 lat świetlnych w kierunku gwiazdozbioru Lwa. Planetę K2-18B zaobserwowano po raz pierwszy w 2015 r. Wtedy naukowców zaciekawiła jedna rzecz.

Planeta krąży w ekosferze swojej gwiazdy, dzięki czemu na jej powierzchni może znajdować się woda w stanie ciekłym. To kluczowy element do powstawania życia, takiego jakie znamy.

Naukowcy skorzystali z nauczania maszynowego aby określić masę planety. Po uzyskaniu danych określili dwa typy, do jakich może należeć K2-18B: może być skalista z cienką atmosferą gazową, jak Ziemia lub pokryta globalnym oceanem i grubą warstwą lodu na powierzchni.

Z kolei druga ze "starszych sióstr", nowo odkryta K2-18C jest położona bliżej gwiazdy. Sugeruje to, że jest prawdopodobnie za gorąca, aby mogło istnieć na niej życie.

Możliwe, że dowiemy się więcej o tych planetach, gdy Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba zostanie wyniesiony w kosmos w 2019 roku. Będzie to kluczowe narzędzie w badaniu Układu Słonecznego i egzoplanet.