Naukowcy odkryli dokładne źródło szybkiego błysku radiowego. Pochodzi z innej galaktyki

Naukowcy odkryli dokładne źródło szybkiego błysku radiowego. Pochodzi z innej galaktyki

Źródło zdjęć: © CSIRO/DR ANDREW HOWELLS
Arkadiusz Stando
28.06.2019 12:57

Około 3,5 miliarda lat temu, tajemniczy obiekt wystrzelił w naszym kierunku krótką falę radiową, przemierzającą galaktykę z prędkością światła. To tak zwany fast radio burst, o którym niewiele wiemy, a badamy zaledwie od 12 lat.

Błyski radiowe FRB trwają praktycznie milisekundy. Są to bardzo silne sygnały, które rejestrujemy na falach radiowych. Docierają do Ziemi z bardzo odległych zakątków kosmosu, czasami sugeruje się, że nawet z poza naszej galaktyki. Niewiele o nich wiemy, ale naukowcy właśnie poinformowali o przełomowym odkryciu. Udało się prześledzić całą trasę jednego z FRB.

Błysk określono jako "FRB 180924". Tak jak sądzili naukowcy, rozbłysk pochodził z poza naszej galaktyki. Żeby do nas dotrzeć, przebył ponad 3,6 miliarda lat świetlnych. Odkrycie źródła takich sygnałów było kluczowym celem dla naukowców od ponad 12 lat. Badania zostały opublikowane w serwisie Science.

A nie jest to proste. Pojawiają się nagle i niespodziewanie. Praktycznie nie istnieje możliwość przewidzenia, kiedy należy ich oczekiwać.

Międzynarodowy zespół astronomów znalazł jednak sposób, aby dotrzeć do źródła FRB. Z pomocą radioteleskopu ASKAP, znajdującego się w australijskim obserwatorium MRO, naukowcy zbierają ponad 10 miliardów pomiarów na sekundę. Następnie tą ogromną liczbę danych musieli przeanalizować.