Naukowcy nie wierzyli własnym oczom. Kości tej żaby świecą

Brachycephalus rotenbergae - trująca żaba z brazylijskich lasów
Źródło zdjęć: © PLoS One
Barnaba Siegel
01.05.2021 09:48

Natura nie przestaje zaskakiwać. Ten świeżo odkryty gatunek nie tylko hipnotyzuje swoim pomarańczowym kolorem, ale pod promieniami UV odkrywa zaskakujący sekret. Naukowcy nie są pewni, do czego jej służy.

W brazylijskich lasach już dawno odkryto gatunek nazwany Pumpkin toadlets, co w wolnym tłumaczeniu oznaczałoby "Dyniową żabkę". Śliczne stworzenia z rodziny Brachycephalidae, płazów bezogonowych zamieszkujących przede wszystkim południową i środkową Brazylię, są mikroskopijne. Mogą się zmieścić na paznokciu.

Brachycephalus rotenbergae zaobserwowane w naturze
Brachycephalus rotenbergae zaobserwowane w naturze© PLoS ONE

Dyniowe żaby przychodzą na świat bez postaci larwalnej, czyli kijanki. Są także trujące, co wprost sugeruje ich jaskrawy kolor. Teraz wiadomo także, że mają kuzyna - choć ledwo da się odróżnić oba gatunki od siebie.

Brachycephalus rotenbergae, jak nazwano nową żabę, została odkryta przez naukowców z São Paulo State University. Okaz znaleziono na południowo-wschodnim wybrzeżu Brazylii. Oczywiście nie przypadkiem. Te efekt trwającego kilka lat programu, w ramach którego zespół naukowców przebadał aż 276 okazów.

Nowy gatunek różni się niemal mikroskopijnie od tego już opisanego przez literaturę. Badacze żab zauważyli, że jest mniejszy, posiada czarne plamki i zróżnicowanym o 3 proc. DNA.

Ciekawą cechą żaby są... fluorescencyjne kości. To cecha wspólna także dla wcześniej odkrytego gatunku. Świecące kostki widać dopiero pod promieniami UV. Do czego służą zwierzakom? Naukowcy nie są pewni, ale podejrzewają, że może to mieć coś wspólnego z ich komunikacją.

Porównanie żab z gatunku Brachycephalus
Porównanie żab z gatunku Brachycephalus© PLoS ONE

Badacze są też zgodni, że wciąż relatywnie mało wiemy o żabach. Z kolei Ivan Nunes, lider zespołu, który odkrył nowy gatunek, podkreśla, że "należy przykładać większą uwagę do rozrostu miast" w tamtej części Brazylii.