Trwa ładowanie...
d4j955c

Nastolatki prowadzą drugie, lepsze życie w sieci

Internet stwarza możliwości, o których ludzie w przeszłości mogli tylko marzyć. Z drugiej jednak strony niekontrolowane korzystanie z komputera może stanowić realne zagrożenie.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Nastolatki prowadzą drugie, lepsze życie w sieci
(Flickr / JacobEnos / CC)
d4j955c

O tym, że komputer oraz internet znacznie ułatwiają pracę i codzienne życie wiemy wszyscy. Szybkość kontaktu, planowanie wyjazdów, tańsze zakupy czy gigabajty przydatnej wiedzy, to tylko ułamek tego, czym jest współczesna sieć. Jej atrakcyjność przyciąga do tego stopnia, że czasami łatwo pomylić to, co rzeczywiste, z tym, co tylko na takie wygląda, a jest tylko wirtualnym substytutem. Mają z tym problem zwłaszcza młodzi ludzie, którzy tagując, czatując i lajkując, dbają bardziej o swoją internetową tożsamość niż o prawdziwe kontakty z rówieśnikami.

Choć zagrożenie uzależnieniem stanowi coraz bardziej realny problem, skuteczne podjęcie tego tematu wobec swobodnego i powszechnego dostępu do internetu i niekwestionowanych korzyści z niego płynących, wciąż stanowi wyzwanie. Na tę potrzebę odpowiada projekt Wyloguj się do życia. Jego zadaniem jest dotrzeć do szczególnie zagrożonej, ale też szczególnie wymagającej grupy, jaką są uczniowie gimnazjów. Aby osiągnąć ten cel, twórcy akcji postawili na pokazanie alternatyw wirtualnego świata, a do współpracy zaprosili nie tylko dydaktyków, ale też jednego z najbardziej rozpoznawalnych i wyrazistych raperów –. Wojtka Sokoła Sosnowskiego.

Projekt ten to pierwsza ogólnopolska inicjatywa społeczna, która na tak dużą skalę chce zwrócić uwagę na zagrożenie uzależnienia od sieci i komputera wśród młodych ludzi oraz zachęcić ich do częstszego uczestnictwa w prawdziwym życiu. Bo nie trzeba przecież całkowicie rezygnować z internetu. Wzmocnieniem głównego przekazu jest przygotowany specjalnie dla szkół film edukacyjny, w którym pierwszoplanową postacią jest Sokół, przekonujący, że wirtualna rzeczywistość nie zastąpi emocji, jakie towarzyszą sytuacjom w realnych kontaktach międzyludzkich. Skróconą wersję filmu (trailer) możecie zobaczyć poniżej:

d4j955c

Projekt –. zamiast moralizowania – ma pomóc w uświadomieniu młodym ludziom, że poza relacjami, które nawiązują w internecie, istnieje jeszcze „realna” rzeczywistość, mająca do zaoferowania znacznie więcej. Młodzież coraz częściej rezygnuje z podboju świata, doświadczania emocji, na rzecz spędzania godzin w towarzystwie komputera. Na to, że sytuacja jest groźna, wskazują nie tylko obserwacje, ale również wyniki badań – 38,1% nastolatków w Polsce w wieku 11-16 „czuje się bardziej sobą online” niż w kontaktach bezpośrednich z innymi ludźmi (EU Kids Online 2011). Jednocześnie aż 32% bez powodzenia próbuje spędzić mniej czasu w Internecie (EU Kids Online 2011), co może świadczyć o tym, że stracili kontrolę nad swoją wirtualną aktywnością. Trudno się dziwić takim wynikom biorąc pod uwagę, że 30-40% gimnazjalistów spędza „w sieci” – bez żadnych korzyści edukacyjnych czy rozwojowych co najmniej 4 godziny dziennie (IPZ PTP 2011).

Projekt Wyloguj się do życia realizowany jest przez Fundację Innowacyjnych Rozwiązań Społecznych i Terapeutycznych –. FIRST, a całość finansowana jest z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będącego w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia i realizowany jest we współpracy z Krajowym Biurem ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

Więcej informacji na temat projektu „Wyloguj się do życia” można znaleźć na stronie internetowej, dostępnej pod adresem www.wylogujsie.org.

Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży

d4j955c

Podziel się opinią

Share

d4j955c

d4j955c
Więcej tematów