NASA odkryła wodę na Księżycu. Jej cząsteczki są ciągle w ruchu

NASA odkryła wodę na Księżycu. Jej cząsteczki są ciągle w ruchu

NASA odkryła wodę na Księżycu. Jej cząsteczki są ciągle w ruchu
Źródło zdjęć: © NASA Goddard Space Flight Center/Scientific Visualization Studio
Arkadiusz Stando
12.03.2019 14:46, aktualizacja: 12.03.2019 14:58

Amerykański satelita Lunar Reconnaissance Orbiter dokonał niesamowitego odkrycia. Księżyc nie jest taki suchy, jak się wydaje. Specjalistyczne urządzenie wykryło poruszające się cząsteczki wody w regolicie.

Kiedyś Księżyc uważano za suche pustkowie. Dziś każdego dnia zdobywamy co raz więcej wiedzy na jego temat. I za każdym razem ta wiedza jest co raz bardziej ekscytująca. Księżyc nie tylko jest bogaty w pierwiastki energetyczne, ale też w wodę.

Niedawno naukowcy dokonali już podobnego odkrycia. Na biegunach Księżyca odkryto ślady lodowych jezior. Teraz potwierdzono, że na całej powierzchni Srebrnego Globu jest jej pełno. W regolicie, czyli pyłowo-gruzowej warstwie powierzchni, cząsteczki poruszają się podczas księżycowego dnia.

Woda na powierzchni Księżyca

"Nawodnienie materii księżycowej jest trudne do zmierzenia z orbity z uwagi na złożony sposób, w jaki światło odbija się od powierzchni Księżyca. Wcześniejsze badania wskazywały na pewne ilości cząsteczek wody, które były zbyt duże, aby dało się je wyjaśnić za pomocą znanych procesów fizycznych. Cieszę się z najnowszych wyników, ponieważ ilość wody, jaką tu określiliśmy zgadza się z tym co wskazują pomiary w laboratoriach" - mówił Michael Poston, geolog z Południowo-Zachodniego Instytutu Badawczego w Boulder (USA).

Wedle raportu NASA: woda pozostaje ściśle związana z regolitem. Kiedy temperatura wzrasta, cząsteczki zaczynają "odczepiać się" od pyłowej materii i poruszają się w stronę zimniejszych miejsc. Kiedy temperatura spadnie, wracają z powrotem na to samo miejsce.

Mimo odkrycia ruchu cząsteczek, wciąż pozostaje jeszcze jedna wielka tajemnica. Sprawdzenie dokładnego poziomu nawodnienia Księżyca jest trudne do zmierzenia. Szczególnie z poziomu orbity.

Źródło: NASA