Trwa ładowanie...
d1q74au

NASA: niezwykłe zdjęcia "pawich piór" prosto z sąsiedniej galaktyki

Astronomowie zauważyli parę rozległych gazowych chmur w galaktyce sąsiadującej z Drogą Mleczną. Ich niezwykły kształt i kolory przypominają pawie pióra.
Pierwsze z niezwykłych zdjęć wykonanych przez teleskop ALMA
Pierwsze z niezwykłych zdjęć wykonanych przez teleskop ALMA (NASA)
d1q74au

Zdjęcia zostały wykonane w galaktyce o nazwie Wielki Obłok Magellana (LMC) z pomocą teleskopu ALMA, a wyniki opublikowano w The Astrophysical Journal. Na poniższych zdjęciach możecie zobaczyć niezwykłe chmury gazowe układające się we wzór pawich piór.

NASA

W obrębie tych złożonych chmur astronomowie zidentyfikowali kilka masywnych małych gwiazd - odkrycie, które sugeruje, że LMC gwałtownie zderzyło się z inną sąsiednią galaktyką, znaną jaka Mały Obłok Magellana (SMC) około 200 milionów lat temu.

d1q74au

Naukowcy wciąż nie potrafią wyjaśnić procesu powstawania niektórych, dużych gwiazd, jednak są zdania, że niewielkie - jak te zauważone w opisywanych chmurach - powstają, gdy międzygwiezdne chmury zapadają się pod ciężarem własnej grawitacji.

Dane zebrane przez teleskop ALMA pokazują, że obie chmury są do siebie bardzo podobne, a więc prawdopodobnie powstały w podobny sposób. Ich obserwacja pozwoli naukowcom lepiej zrozumieć proces powstawania gwiazd, być może również tych masywnych.