Narzędzia społecznościowe w pracy?

Narzędzia społecznościowe w pracy?

Narzędzia społecznościowe w pracy?
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
05.06.2013 11:00

Z opublikowanego przez Microsoft raportu wynika, że zdaniem niemal dwóch na pięciu pracowników w Europie narzędzia społecznościowe zwiększają efektywność pracy. 27 proc. sądzi, że ich pracodawcy nie doceniają wartości tych narzędzi i często ograniczają dostęp do nich oraz ich stosowanie. Narzędzia społecznościowe najczęściej używane przez pracowników w Polsce to równocześnie te najchętniej wspierane przez pracodawców – e-mail (88 proc.), czytniki kanałów RSS (73 proc.), komunikatory (39 proc.) i sieci intranet (39 proc.). Wciąż z największą rezerwą właściciele firm odnoszą się do mikroblogów, zewnętrznych sieci społecznościowych oraz platform blogowych.

Badanie przeprowadziła na zlecenie Microsoft firma badawcza Ipsos. Wzięło w nim udział 478. pracowników z różnych krajów Europy, w tym z Polski. Badanie pokazało, że ponad 37 proc. pracowników narzeka na niedostateczną współpracę w swoich firmach oraz uważa, że narzędzia społecznościowe poprawiłyby tę sytuację oraz efektywność pracy. Dwie trzecie europejskich pracowników stosuje narzędzia społecznościowe do komunikacji ze współpracownikami, a 18 proc. jest gotowych zainwestować własne pieniądze w narzędzia społecznościowe z myślą o usprawnieniu pracy firmy. W Polsce 39 proc. ankietowanych przyznało, że tego typu narzędzia istotnie wpłynęłyby na wzrost produktywności. Paradoksalnie jednak aż 78 proc. badanych uważa, że główną barierą wdrożenia kanałów społecznościowych w firmie jest – obok obaw związanych z bezpieczeństwem (68 proc.) i utratą danych (57 proc.) – właśnie lęk przed spadkiem produktywności pracowników.

- _ Pracownicy już teraz korzystają z własnych urządzeń do celów służbowych, ale coraz częściej używają też osobistych usług _ - powiedziała Charlene Li, założycielka i analityk w Altimeter Group, firmie badającej media społecznościowe i inne trendy technologiczne. - _ Pracownicy chcą pracować inaczej, przy użyciu narzędzi nowoczesnych i zapewniających stały kontakt. Zwracają także uwagę na to, jak wygląda ich interakcja w życiu osobistym. Media społecznościowe w przedsiębiorstwie to nowy sposób pracy, a firmy i instytucje wdrażające te rozwiązania zyskują lepszą komunikację, szybszy kontakt z klientami oraz przewagę konkurencyjną _ –. dodaje.

Niechęć ze strony firm do stosowania narzędzi społecznościowych w opinii pracowników negatywnie wpływa na efektywność pracy. 2. proc. respondentów uważa, że mogłoby pracować lepiej, gdyby kierownictwo bardziej sprzyjało stosowaniu narzędzi społecznościowych. Co ciekawe w Polsce ten odsetek wynosi aż 42 proc.!

Narzędzia społecznościowe, o ile są odpowiednie do potrzeb firmy i są właściwie wykorzystywane mogą okazać się bardzo wartościowe. Ułatwiają one pracownikom komunikację, wymianę informacji oraz współpracę pomiędzy różnymi osobami i zespołami, często rozproszonymi geograficznie, a także kontakt z klientami, dostawcami i innymi ważnymi kontrahentami.

- _ W latach 90. pracę w firmach przyspieszyła poczta e-mail. Narzędzia społecznościowe dla przedsiębiorstwa będą sprzyjać większej elastyczności i przekształceniom w miejscu pracy XXI wieku _ - powiedział Kurt DelBene, prezes Microsoft Office Division. - _ Uważamy, że obecnie używane narzędzia, takie jak e-mail, komunikatory, łączność głosowa, wideokonferencje i serwisy społecznościowe, będą w przyszłości podlegać ujednolicaniu oraz głębokiej integracji z aplikacjami. Przyspieszy to współpracę i zasadniczo zmieni sposób pracy _. Według wizji Microsoft media społecznościowe dla przedsiębiorstw będą stanowić platformę łączącą się ze wszystkimi narzędziami do komunikacji i współpracy, a nie oddzielne witryny internetowe czy aplikacje, które wymagają osobnej obsługi. Firmy, które wdrożą narzędzia społecznościowe, zdaniem Microsoftu, będą czerpać z tego wymierne korzyści. Przede wszystkim chodzi tu o lepszą współpracę w ramach zespołów, zaangażowanie pracowników, skuteczną komunikację wewnątrz firmy, a także
elastyczność wymaganą do sprawnej reakcji na zmiany.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Nie mam problemu z Windows 8, ale z Dellem i HP"

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)