Największe samoloty świata

Największe samoloty świata

Największe samoloty świata
Źródło zdjęć: © Happypepe / Wikimedia Commons
29.11.2011 14:06, aktualizacja: 29.12.2016 08:20

Przedstawiamy ranking 10 największych samolotów świata. Stworzyliśmy go kierując się kryterium długości kadłuba. Zapraszamy na spotkanie z największymi maszynami, które rządzą w przestworzach.

Przedstawiamy ranking 10 największych samolotów świata. Stworzyliśmy go kierując się kryterium długości kadłuba. Zapraszamy na spotkanie z największymi maszynami, które rządzą w przestworzach.

Nazwa: Ił-96M
Długość: 64,7 m
Rozpiętość skrzydeł: 60 m
Liczba pasażerów / ładunku: 312 / 92 tony

Wyprodukowany przez Iliuszyna rosyjski samolot pasażerski. Konstrukcja z 1988 roku, która do dziś jest używana przez kilka linii lotniczych, m.in. na Kubie. Z samolotu tej serii korzystają także najwyższe władze Rosji - prezydent i premier.

1 / 9

9. An-124 Rusłan

Obraz
© Arcturus / Wikimedia Commons

Nazwa: Antonow An-124 Rusłan
Długość: 69,1 m
Rozpiętość skrzydeł: 73,3 m
Liczba pasażerów / ładunku: - / 171 ton

Czterosilnikowy samolot transportowy produkcji radzieckiej (1982 rok). Załadunek może odbywać się poprzez przód lub poprzez tył kadłuba. Co ciekawe, specyficzna budowa 24 kołowego podwozia, pozwala samolotowi pochylić się do przodu, dzięki czemu pojazdy mogą wjeżdżać bezpośrednio do wnętrza, bez użycia dodatkowych podjazdów czy ramp.

2 / 9

8. Boeing 747-SCA

Obraz
© NASA/Carla Thomas / Wikimedia Commons

Nazwa: Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft (Statek Powietrzny do Transportu Wahadłowca)
Długość: 70,5 m
Rozpiętość skrzydeł: 59,7 m
Liczba pasażerów / ładunku: - / 178 ton

Wersja Boeinga 747 wykorzystywana przez NASA do transportu wahadłowców, np. z miejsca lądowania z powrotem do Centrum Lotów Kosmicznych na Florydzie. Swoją służbę rozpoczęły w 1977 roku, a teraz czekają na wznowienie lotów amerykańskich promów kosmicznych.

3 / 9

7. Boeing 747-LCF

Obraz
© Brewbooks / Flickr / CC

Nazwa: Boeing 747 Large Cargo Freighter (Przewoźnik Dużych Ładunków)
Długość: 71,7 m
Rozpiętość skrzydeł: 64,4 m
Liczba pasażerów / ładunku: - / 179 ton

Brat modelu SCA wykorzystywany przez samego Boeinga do transportu dużych części samolotów pomiędzy fabrykami. Charakterystyczna jest jego budowa, w której znak firmowy Boeinga – garb na grzbiecie samolotu – nie kończy się w punkcie natarcia skrzydeł, a dopiero w części ogonowej. Pierwszy lot tego modelu odbył się w roku 2006.

4 / 9

6. Airbus A380

Obraz
© Rolf Wallner / Wikimedia Commons

Nazwa: Airbus A380
Długość: 72,7 m
Rozpiętość skrzydeł: 79,8 m
Liczba pasażerów / ładunku: 853 / -

Dwupoziomowy, czterosilnikowy samolot pasażerski produkowany przez Airbusa. W 2005 roku odebrał on tron największemu dotąd liniowcowi – Boeingowi 747-400 – bijąc dwukrotnie jego rekord powierzchni. W tej chwili na całym świecie lata już około 60 takich gigantów.

5 / 9

5. Boeing 777-300ER

Obraz
© David McKelvey / Flickr / CC

Nazwa: Boeing 777-300ER
Długość: 73,9 m
Rozpiętość skrzydeł: 64,8 m
Liczba pasażerów / ładunku: 300 / -

Największy na świecie samolot dwusilnikowy. Wadą tego modelu jest ilość miejsc, którą oferuje. Zaletą natomiast – zasięg. Boeingi z tej serii pokonują na zatankowanej standardowej ilości paliwa nawet ponad połowę okrążenia Ziemi. 777-300ER rozpoczął swoją służbę w 2004 roku.

6 / 9

4. Airbus A340-600

Obraz
© Curimedia / Flickr / CC

Nazwa: Airbus A340-600
Długość: 75,3 m
Rozpiętość skrzydeł: 63 m
Liczba pasażerów / ładunku: 380 / -

Dość nieudany produkt europejskiej firmy. Dłuższy od A380 o jedyne 3 metry, przy rozpiętości skrzydeł mniejszej o 17 metrów i ponad dwukrotnie mniejszej maksymalnej pojemności. Wysokie okazały się także koszty eksploatacji modelu (4 silniki, przy np. 2 silnikach Boeinga 777).

7 / 9

3. Lockheed C-5 Galaxy

Obraz
© Scott Catron / Flickr / CC

Nazwa: Lockheed C-5 Galaxy
Długość: 75,3 m
Rozpiętość skrzydeł: 67,9 m
Liczba pasażerów / ładunku: 73 / 227 ton

Wojskowy, ciężki, amerykański samolot transportowy. Wyprodukowany z myślą o przewożeniu głównie sprzętu wojskowego. We wnętrzu tego kolosa mieszczą się np. 74-tonowe mosty nożycowe czy duże ilości czołgów. Oprócz ładunku, na górnym pokładzie jest miejsce dla 73 osób (nie licząc załogi). Od 1968 roku wyprodukowano ponad 130 sztuk.

8 / 9

2. Boeing 747-8I

Obraz
© Dave Subelack / Flickr / CC

Nazwa: Boeing 747-8 Intercontinental
Długość: 76,3 m
Rozpiętość skrzydeł: 68,5 m
Liczba pasażerów / ładunku: 581 / 140 ton (wersja towarowa)

Pierwszy lot tego giganta odbył się 8 lutego 2010 roku. Gdybyśmy w naszym zestawieniu wzięli pod uwagę rozpiętość skrzydeł, to przegrałby ze swoim największym rywalem – Airbusem A380 – aż o 17 metrów. Boeing chwali się jednak, że jest on tańszy w eksploatacji – zużywa o 11% paliwa mniej w przeliczeniu na jednego pasażera.

9 / 9

1. An-225 Mrija

Obraz
© pjs2005 / Flickr / CC

Nazwa: Antonow An-225 Mrija (“Marzenie”)
Długość: 84 m
Rozpiętość skrzydeł: 88,4 m
Liczba pasażerów / ładunku: - / 250 ton

Absolutny rekordzista w każdej kategorii. 6 silnikowy kolos o największej długości, rozpiętości skrzydeł, ładowności i wadze wynoszącej, bagatela, 200 ton. „Marzenie” powstało poprzez przedłużenie kadłuba samolotu An-124 Rusłan o 14,9 metra i przeprojektowanie części ogonowej. W jego ładowni zmieściłby się cały kadłub Boeinga 737.

Początkowo został wyprodukowany z myślą o przewożeniu na grzbiecie radzieckiego wahadłowca – Burana. W związku z tym, powstał tylko jeden egzemplarz tego modelu. Po wstrzymaniu programu kosmicznego był on używany jako zwykły samolot transportowy. Od 2001 roku lata komercyjnie w ukraińskich liniach lotniczych Antonov Airlines. W Polsce można go było zobaczyć dwukrotnie: w 2003 roku w Poznaniu i w 2005 w Pyrzowicach pod Katowicami (na pokładzie miał wówczas łącznie 8 helikopterów). Rozpoczęto nawet budowę drugiego egzemplarza, ale różne przeszkody spowodowały, że nigdy nie został ukończony. Dziś stoi z niedokończonym poszyciem w zakładach Antonowa. Firma potrzebowałaby ok. 300 milionów dolarów, aby mógł wzbić się w powietrze.

W historii pojawił się jeden samolot, który przebijał Antonowa rozpiętością skrzydeł. Był to drewniany (!) Hughes H-4 Hercules (przydomek Świerkowa Gęś) o szerokości 97,5 m! Odbył on jednak tylko jeden lot w roku 1947, w dość kontrowersyjnych okolicznościach – długość przelotu wyniosła jedynie 1,6 km, do tego nie wzniósł się ani przez chwilę na wysokość większą niż 20 m nad taflą wody. Sceptycy zarzucali jego twórcy, że wzbicie się w powietrze zawdzięczał jedynie efektowi przypowierzchniowemu, dlatego nie umieszcza się go w żadnych rankingach. Historia tego samolotu stała się kanwą dla filmu Martina Scorsese pt. „Aviator”.

JG/GB/GB

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (158)