Najtrudniejszy zawód na świecie - kontroler ruchu lotniczego

Najtrudniejszy zawód na świecie - kontroler ruchu lotniczego

Najtrudniejszy zawód na świecie - kontroler ruchu lotniczego
Źródło zdjęć: © wikipedia.org | Piotrus / CC BY-SA 3.0
30.06.2015 15:05, aktualizacja: 01.07.2015 13:36

Lotnisko kojarzy nam się przede wszystkim z gwarną halą odlotów oraz przylotów, pasem startowym, z którego co chwilę słychać huk silników samolotów podrywających się do lotu bądź dostojnie lądujących. Do powyższych skojarzeń należy dorzucić jeszcze jedno miejsce, czterdziestometrową wieżę, Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym, w której to kontrolerzy ruchu lotniczego dbają o to, aby rejsy przebiegały sprawnie, a każda maszyna bezpiecznie docierała do celu.

Lotnisko kojarzy nam się przede wszystkim z gwarną halą odlotów oraz przylotów, pasem startowym, z którego co chwilę słychać huk silników samolotów podrywających się do lotu bądź dostojnie lądujących. Do powyższych skojarzeń należy dorzucić jeszcze jedno miejsce, czterdziestometrową wieżę, Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym, w której to kontrolerzy ruchu lotniczego dbają o to, aby rejsy przebiegały sprawnie, a każda maszyna bezpiecznie docierała do celu. Kontrolerzy pracują na różnych poziomach i są specjalnie pogrupowani, tak aby każdy sektor odpowiadał za inną część lotu. Praca kontrolera jest bardzo odpowiedzialna. Kontroler zastępuje pilotowi dodatkową parę oczu. Dlatego, żeby stać się profesjonalistą trzeba przejść wiele testów. Rekrutacja prowadzona jest dwa razy do roku przez PAŻP. Jest to jedyna firma zatrudniająca kontrolerów ruchu lotniczego. W naborze bierze udział kilka tysięcy osób, niestety końcowe egzaminy zdaje tylko kilku aplikujących.

Przede wszystkim kontroler musi cieszyć się doskonałym zdrowiem, musi być opanowany, czujny, a także być odpornym na stres. Powinien podejmować szybkie i zdecydowane decyzje. Ponadto musi posiadać umiejętność przestrzennego postrzegania oraz biegle posługiwać się językiem angielskim.

Głównym zadaniem kontrolera ruchu lotniczego jest zapewnienie bezpieczeństwa samolotom w powietrzu, ale także i na ziemi. Musi również zwracać uwagę na to, żeby między maszynami zachowana była odpowiednia odległość, zarówno w pionie, jak i w poziomie. Każdy kontroler odpowiada za swój „wycinek”. przestrzeni powietrznej, w którym to powinno znajdować się nie więcej niż 20 samolotów.
Załoga samolotu pasażerskiego cały czas pozostaje w kontakcie z kontrolą lotów, nawet na długo przed rejsem. Każda czynność wykonana przez pilota musi być zatwierdzona przez kontrolera.

Dobry kontroler musi analizować sytuację i przewidywać ewentualne zagrożenie. Ponadto powinien dbać o punktualne odloty i przyloty samolotów, informować załogę o warunkach pogodowych na trasie, a także sugerować ewentualne zmiany w kursie.

Niestety ciągła analiza przeciąża i męczy mózg. Dlatego kontrolerzy muszą mieć odpowiednie warunki pracy. Dyżur kontrolera wygląda następująco: pracuje przez dwie godziny na stanowisku non stop, po czym ma dwie godziny przerwy i tak przez 1. godzin, potem ma 12 godzin przerwy i znowu 12 pracy. Po takim cyklu pracy ma 24 godziny przerwy. W Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym znajdują się pokoje wypoczynkowe m.in. basen, siłownia, a nawet korty tenisowe, które przyczyniają się do regeneracji organizmu.
Kontrolerzy ruchu lotniczego przechodzą na emeryturę w wieku 6. lat. Aby pracować, muszą co jakiś czas odnawiać swoją licencję. Do 45 roku życia jest to co dwa lata, potem co rok. Natomiast co trzy lub pięć lat przechodzą egzaminy językowe. Niestety najczęstszym powodem utraty licencji są nieprawidłowe wyniki badań lekarskich. Ogromne doświadczenie oraz wysokie kwalifikacje nabywane podczas pracy są niezwykle cenne, dlatego też zazwyczaj osoby, które utraciły licencję są wykorzystywane na innych stanowiskach w Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)