"Najniebezpieczniejsze miejsce" w historii Ziemi. Naukowcy uważają, że udało im się je znaleźć

"Najniebezpieczniejsze miejsce" w historii Ziemi. Naukowcy uważają, że udało im się je znaleźć

Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
29.04.2020 13:35

Zgodnie z nowym, obszernym opracowaniem pewne miejsce na skraju dzisiejszej pustyni Sahara było wyjątkowe pod kilkoma względami. Paleontolodzy są zdania, że mogło to być "najniebezpieczniejsze miejsce" na Ziemi w całej historii planety.

Najnowsze badania opublikowane w ZooKeys wskazują, że tereny wzdłuż granicy Algierii i Maroka mogły być najniebezpieczniejszym regionem w historii Ziemi. Paleontolodzy doszli do tego wniosku badając zapis kopalniany i porównując ilość szczątków mięsożerców i roślinożerców.

Według naukowców zdecydowana przewaga dużych mięsożerców w porównaniu z niedoborem roślinożerców to coś niespotykanego we współczesnych ekosystemach lądowych. Paleontolog Nizar Ibrahim z University of Detroit Mercy, mówi wprost, że "było to prawdopodobnie najniebezpieczniejsze miejsce w historii planety".

- Oprócz nadmiaru dużych drapieżników dinozaurów - piszą autorzy - co najmniej trzy z czterech dużych drapieżników obecnych na tym terenie należą do największych drapieżników lądowych wszech czasów.

Badacze dodają, że jednocześnie trudno jest wyjaśnić małą ilość szczątków roślinożerców oraz bardzo małą ich różnorodność. Chociaż obszar ten w czasach dinozaurów (ok. 100 mln lat temu) obfitował w ryby i inne zwierzęta wodne, to mała ilość roślinożerców wciąż pozostaje zagadką.

W nowym badaniu Ibrahim i jego zespół zbadał region zwany "Grupą Kem Kem" - bogatego w skamieliny złoża starożytnych warstw położonego w pobliżu granicy marokańsko-algierskiej i pochodzącego z późnych czasów okresu kredy. Mimo że rejon był znany od dawna, to trudno było ustalić faktyczne stan skamielin. Na przestrzeni lat były one wydobywane przez łowców skarbów, jak i naukowców.

Zespół Ibrahima zebrał najdokładniejsze dane na temat tych skamielin, odwiedzając także prywatnych kolekcjonerów na kilku kontynentach. Dzięki temu pozyskano o wiele szerszy obraz tego, jakie gatunki dinozaurów i innych zwierząt występowały na tym terenie.

- To najbardziej wszechstronna praca na temat kopalnych kręgowców z Sahary od prawie wieku, odkąd słynny niemiecki paleontolog Ernst Freiherr Stromer von Reichenbach opublikował swoją ostatnią ważną pracę w 1936 roku - wyjaśnia jeden z członków zespołu, paleobiolog David Martill z University of Portsmouth w Wielkiej Brytanii.