Najbardziej podobne do Ziemi planety we wszechświecie

Najbardziej podobne do Ziemi planety we wszechświecie

Najbardziej podobne do Ziemi planety we wszechświecie
Źródło zdjęć: © sdecoret / CC
14.12.2015 15:11, aktualizacja: 29.12.2016 08:16

Wśród naukowców i badaczy kosmosu dość powszechne jest przekonanie, że życie nie jest czymś charakterystycznym tylko dla naszej planety. Chociaż do wykształcenia się go musiały na Ziemi zaistnieć bardzo konkretne warunki, a cały proces zajął miliardy lat, to nie ma też żadnych przesłanek za tym, by uważać go za niepowtarzalny.

W swoich obserwacjach nieba i wśród danych zebranych przez rozliczne teleskopy, NASA i astronomowie z całego świata zidentyfikowali w widzialnym kosmosie szereg planet, które przynajmniej potencjalnie spełniają warunki wykształcenia się życia. Nie oznacza to oczywiście, że się tam ono pojawiło – ale na podstawie tego, co widzimy, nie jesteśmy tego w stanie przynajmniej wykluczyć.

Postanowiliśmy wybrać i opisać kilka takich planet na podstawie wiedzy, dostępnej astronomom. Co o nich wiemy? Co sprawia, że cieszą się takim zainteresowaniem naukowców? I czy możliwe jest potwierdzenie istnienia na nich żywych organizmów w jakiejś formie?

1 / 7

Kepler-438b – indeks podobieństwa do Ziemi 0,88

© Aldaron / CC

Kepler-483b to jedna z szeregu egzoplanet (planet z poza Układu Słonecznego) odkrytych na początku tego roku. Podobnie, jak w przypadku wielu ciał niebieskich znajdujących się tak daleko od nas, naukowcy nie mają całkowitej pewności co do jej parametrów – można je określać jedynie z pewnym prawdopodobieństwem. Ale to, co w tym wypadku można przypuszczać, daje bardzo obiecujący obraz.

Kepler-438b znajduje się 473 lata świetlne od Ziemi, ma rozmiary podobne do naszej planety i jest przy tym odległy od swojej gwiazdy o około połowę dystansu od Merkurego do Słońca. Kepler-438b znajduje się w tzw. ekosferze swojej gwiazdy, która świeci o ok. 50 proc. słabiej niż Słońce. Oznacza to, że z dużym prawdopodobieństwem może się na nim znajdować woda w stanie ciekłym. Naukowcy dają jej 70-procentowe szanse na skalistą budowę. Kepler-438b dostaje od swojej gwiazdy o ok. 40 proc. więcej energii niż Ziemia od Słońca, a jego pełen obieg trwa zaledwie 35 ziemskich dni.

To jednocześnie planeta, która w momencie odkrycia otrzymała największy indeks podobieństwa do Ziemi ze wszystkich dotychczas skatalogowanych – 0,88. Do teraz nie odkryto bardziej podobnej do Ziemi planety Jeżeli więc mielibyśmy już teraz szukać gdzieś w kosmosie życia, to właśnie Kepler-438b byłby głównym podejrzanym.

Na zdjęciu: Porównanie wielkości Ziemi i planety Kepler-438b

2 / 7

Gliese 667 Cc – indeks podobieństwa do Ziemi 0,85

© ESO/L. Calçada / CC

O tej planecie usłyszeliśmy nieco wcześniej – po raz pierwszy opisano ją w dostępnej ogólnie publikacji 21 listopada 2011. Gliece 667 Cc orbituje wokół gwiazdy Gliese 667 C, będącej z kolei częścią systemu gwiezdnego składającego się z aż trzech słońc. Jak może to wyglądać na jej powierzchni, dobrze obrazuje widoczna obok grafika.

Oprócz tego dość niezwykłego systemu gwiezdnego, znajdującego się w konstelacji Skorpiona, Gliese 667 Cc charakteryzuje bardzo duże, fizyczne podobieństwo do Ziemi (indeks 0,85). Chociaż otrzymuje ona według szacunków naukowców ok. 90 proc. światła, to zaledwie 20 proc. jest w spektrum widzialnym dla ludzkiego oka. Na planecie jest więc ciepło (cieplej niż na Ziemi!), ale jednocześnie raczej ciemno.

Na zdjęciu: Wizja artystyczna tego, jak może wyglądać powierzchnia Gliese 667 Cc

3 / 7

KOI-3010.01 – indeks podobieństwa do Ziemi 0,84

© Aldaron / CC

Ta z kolei planeta należy do tzw. superziemi – ciał niebieskich podobnych do naszej planety, ale o znacznie większej od niej masie. Ona również znajduje się od nas bardzo daleko – 1250 lat świetlnych – a w swojej budowie jest bardzo podobna (jeżeli nie identyczna) do Ziemi. Do tego panują na niej wysokie, sprzyjające rozwojowi życia temperatury (średnia 19,6 stopni Celsjusza).

Na zdjęciu: Porównanie wielkości Ziemi i planety KOI-3010.01