Nadchodzi "wielkie minimum słoneczne". Gwiazda świeci coraz słabiej

Źródło zdjęć: © NASA
Arkadiusz Stando
12.02.2018 10:17

Słońce jest jednym z kluczowych elementów niezbędnych do życia na naszej planecie. Niestety nie będzie świecić wiecznie. Naukowcy od czasu do czasu rejestrują jego osłabienie.

Od tysięcy lat człowiek obserwuje swoją gwiazdę centralną. Wiele ze starożytnych ludów czciło Słońce niczym bóstwo. Odkąd naukowcy zbierają szczegółowe dane o gwieździe, dowiedzieliśmy się, że od czasu do czasu słabnie.

Eksperci przewidują, że do 2050 roku nastąpi "wielkie minimum słoneczne". Oznacza to, że przez długi czas gwiazda będzie ciemniejsza i chłodniejsza. Słońce regularnie przechodzi cykle swojego minimum i maksimum. Ten wzorzec powtarza się co około 11 lat. Nowe badania sugerują, że nadciąga wyjątkowo chłodne minimum.

Badanie prowadził zespół kierowany przez fizyka Dana Lubina z University of California. Wyniki opublikowano w Astrophysical Journal Letters. Po przeanalizowaniu danych, zespół Lubina prognozował wielkie minimum. Słońce będzie wtedy o 7 proc. ciemniejsze i chłodniejsze, niż podczas zwyczajnego rodzaju tego zjawiska.

Te zmiany mogą wpływać na pogodę na Ziemi. Niestety naukowcy nie są w stanie oszacować, jak konkretnie będą wyglądać te zmiany. Jednak są pewni, że różnice będą na tyle duże, że będą odczuwalne.

Wielkie minimum mogło mieć już miejsce w połowie XVII wieku. Przypisuje się je do ogromnych spadków temperatury. Na świecie było tak zimno, że zamarzła między innymi Tamiza oraz Morze Bałtyckie. Co ciekawe, w rejonach Grenlandii i Alaski w tym czasie znacznie temperatura wzrosła.