ycipk-1yfo80

Myślisz, że to męskie wynalazki? Tak naprawdę stworzyły je kobiety

W czasach, gdy od kobiet oczekiwano głównie prowadzenia domu i wychowywania dzieci, one nie wahały się wykroczyć poza przypisaną sobie domenę. W świecie motoryzacji czy inżynierii czuły się jak u siebie – i dowiodły, że coś takiego jak "męskie" i "kobiece" dziedziny po prostu nie istnieje.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Męskie wynalazki? Te stworzyły kobiety
Męskie wynalazki? Te stworzyły kobiety (123RF)
ycipk-1yfo80

Sarah "Tabitha" Babbitt (1779-1853) – piła tarczowa

"Pewnego dnia, widząc mężczyzn piłujących drzewo, zauważyła, że połowa ruchu idzie na marne, i pomyślała o okrągłej pile" – pisali o Sarze "Tabitcie" Babbitt jej współwyznawcy ze Zjednoczonego Towarzystwa Wyznawców Powtórnego Przyjścia Chrystusa. To dzięki ich relacjom wiemy, że wynalazek piły tarczowej najprawdopodobniej należy przypisać kobiecie.

Grupa tzw. Shakerów na grafice z drugiej połowy XIX wieku Materiały prasowe
Podziel się
ycipk-1yfo80

Tabitha podobno od razu skonstruowała pierwszą piłę, by przekonać się, że jej pomysł się sprawdzi. Działo się to około 1813 roku. Parę dekad później wynalazek był już w powszechnym użytku – nie tylko u "Shakerów", jak nazywano członków Zjednoczonego Towarzystwa.

Piła tarczowa nie jest zresztą jedynym wynalazkiem, przypisywanym Babbitt. Opracowała ona także sposób wyrabiania… sztucznych zębów!

Margaret Wilcox (1838-?) – ogrzewanie samochodowe

System, opatentowany przez Margaret Wilcox, jest wykorzystywany w samochodach do dzisiaj. Amerykanka z Chicago opracowała specjalny grzejnik, który kierował ciepłe powietrze na nogi kierowcy. We wniosku patentowym z 1892 roku przekonywała, że korzystanie z niego będzie tanie i nie będzie pochłaniało wiele energii.

ycipk-1yfo80

Czy wynalazek Wilcox był rzeczywiście pierwszym samochodowym grzejnikiem? Chyba nie, skoro ona sama we wniosku odnosi się do innych, podobnych rozwiązań. Na pewno był jednak tym, który się sprawdził – i już tylko za to należy jej się miejsce w panteonie wynalazców.

Wilcox na samym ogrzewaniu samochodowym się nie zatrzymała. Wymyśliła także maszynę, która służyła zarówno do prania, jak i do mycia naczyń. Ten konkretny pomysł niestety jednak się nie przyjął.

Mary Anderson (1866-1953) – wycieraczki samochodowe

Podobno na pomysł zbudowania wycieraczek samochodowych Mary Anderson wpadła podczas pewnego wyjątkowo deszczowego dnia. Spędzała dzień w Nowym Jorku i jadąc taksówką, straszliwie zmarzła, bo kierowca co chwilę otwierał okno, by wystawić głowę i zobaczyć, co się dzieje na drodze.

ycipk-1yfo80
Mary Anderson i wycieraczka samochodowa według jej pomysłu Materiały prasowe
Podziel się

Inną popularną praktyką – tej na szczęście Mary nie doświadczyła – było w tych czasach zatrzymywanie samochodu, by wysiąść i przetrzeć przednią szybę.

Nie wiadomo czy wyprawa do Nowego Jorku skończyła się dla Mary przeziębieniem. Można jednak powiedzieć, że jej jazda taksówką opłaciła się wszystkim. Już w 1903 roku Anderson otrzymała patent na "urządzenie do czyszczenia okien", sterowane za pomocą dźwigni umieszczonej koło kierownicy.

Martha Coston (1826-1904) – flary

ycipk-1yfo80

Martha Coston zainteresowanie morską sygnalizacją świetlną odziedziczyła po mężu. I to dosłownie: po jego śmierci, przeglądając pozostałe po nim papiery, natknęła się na wstępne szkice systemu nocnej komunikacji dla statków.

Martha Coston - pomysł na opracowanie flar Materiały prasowe
Podziel się

Dopiero pod jej ręką system ten nabrał kształtu. Na jego dopracowanie poświęciła ponad dziesięć lat. Sukces był jednak niezaprzeczalny – nie tylko opatentowała flary, które świeciły w trzech barwach (czerwonej, białej i zielonej), ale zaproponowała także system kodowania dla podróżujących nocą statków.

Patent na wynalazek okazał się tak pożyteczny, że od Coston odkupiła go – za niezłe pieniądze – amerykańska marynarka wojenna.

ycipk-1yfo80

Katharina Paulus (1868-1935) – składany spadochron

Fotomontaż, ukazujący Katherine Paulus, skaczącą ze spadochronem Materiały prasowe
Podziel się

Pierwsze spadochrony opętani myślą o lataniu wynalazcy konstruowali już w średniowieczu. "Bezpieczniejsze" wersje pojawiły się w XVIII wieku, były jednak wyjątkowo nieporęczne. I tak zostało aż do momentu, kiedy na scenę wkroczyła "Kätchen" Paulus, sama chętnie skacząca ze spadochronem.
Paulus wraz z kolegą, Paulem Lettermanem, opracowała w 1890 roku taki typ spadochronu, który można było złożyć i zmieścić w plecaku. W historii skoków spadochronowych okazało się to przełomem. A z wynalazku Paulus skorzystały już wkrótce – w czasie I wojny światowej – niemieckie siły zbrojne.

wielkahistoria.pl
Podziel się

Zainteresował Cię ten artykuł? Na łamach portalu WielkaHistoria.pl przeczytasz również o tym dlaczego tak naprawdę mężczyźni wysyłali kobiety na stos.

Anna Winkler – doktor nauk społecznych, filozofka i politolożka. Zajmuje się przede wszystkim losami radykalizmu społecznego. Interesuje się historią najnowszą, historią rewolucji i historią miast, a także kobiecymi nurtami historii. Chętnie poznaje dzieje kultur pozaeuropejskich.

Polub WP Tech
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-1yfo80

ycipk-1yfo80
ycipk-1yfo80