Miłośnik astronomii odkrył nowy księżyc Jowisza. Zauważył go dopiero po 18 latach

Miłośnik astronomii odkrył nowy księżyc Jowisza. Zauważył go dopiero po 18 latach

Księżyc odkryty prze Kaia Ly.
Źródło zdjęć: © NASA
Marcin Watemborski
27.07.2021 11:24

Kai Ly uwielbia patrzeć w gwiazdy i na stare zdjęcia różnych planet. Podczas jednej ze swoich sesji historycznych zwrócił uwagę na element, który nie pasował mu do żadnych innych wcześniej opisanych. Okazało się, że w ten sposób odkrył nowy księżyc Jowisza, który był widoczny już wiele lat temu.

Kai Ly jest miłośnikiem astronomii, który jest dobrze znany specjalistom z NASA. Dzięki jego wnikliwemu oku, agencja kosmiczna zwróciła uwagę łącznie na 5 księżyców Jowisza. Były to m.in.: Valtudo, Elsa oraz Pandia. Ly dostrzegł wszystkie na historycznych zdjęciach. Na usta ciśnie się pytanie, jakim cudem profesjonaliści je przeoczyli, lecz na to odpowiedzi nie ma.

Kilka z księżyców Jowisza.
Kilka z księżyców Jowisza.© Science | Roberto Molar Candanosa

Nowe księżyce Jowisza są odkrywane co chwilę. Obecnie zidentyfikowano około 80, lecz na tym na pewno nie koniec. Ostatnie odkrycie Kaia Ly udało się dzięki zdjęciu z 3,6-metrowego teleskopu CFHT, które powstało w 2003 roku. Miłośnik astronomii zaczął je wnikliwie analizować na początku czerwca 2021 roku.

Na samym początku poszukiwań, Ly namierzył aż 3 potencjalne księżyce. Niestety na temat 2 z nich miał zbyt mało danych, lecz istnienie trzeciego udało się potwierdzić. Jest to obiekt o oznaczeniu EJc0061. Na podstawie zdjęć realizowanych przez lata, Kai określił stałą orbitę satelity, co było wystarczające dla potrzeb zidentyfikowania go jako permanentnego zjawiska, a nie chwilowej anomalii.

Według profesjonalnych astronomów, obiekt odkryty przez Kaia Ly może w najbliższych latach spodziewać się towarzystwa na swojej orbicie. Edward Ashton, Matthew Beaudoin oraz Brett J. Gladman zwrócili uwagę na kilkadziesiąt ciał niebieskich o średnicy około 800 metrów, które latają dookoła Jowisza. Póki co brakuje informacji potwierdzających to, że mogą być one księżycami.