Wszystko wskazuje na to, że niektóre społeczności graczy nie są wystarczająco tolerancyjne dla osób o odmiennych preferencjach seksualnych. Tym razem sprawa dotyczy platformy Xbox Live oraz sytuacji, która dotknęła jedną z homoseksualnych użytkowniczek tego serwisu. W związku z określeniem w profilu swoich preferencji seksualnych stała się ona celem ataku niektórych graczy. Microsoft już zapowiedział, że pracuje nad rozwiązaniem podobnych problemów w przyszłości.
Problem preferencji seksualnych w społecznościach graczy komputerowych (i ogólnie w Internecie) nie jest rzeczą prostą. To, czy osoba poda swoją orientację seksualną, zależy tylko i wyłącznie od jej dobrej woli. O ile deklaracje heteroseksualne są rzeczą jak najbardziej akceptowalną przez innych, o tyle wszelkie odstępstwa od tej normy spotykają się często nie tylko ze zdecydowanym sprzeciwem członków rozmaitych grup, ale wręcz narażają osobę o odmiennej orientacji seksualnej na ostre ataki.
Taka właśnie sytuacja spotkała jedną z użytkowniczek usługi Xbox Live, która w swoim profilu, w preferencjach seksualnych wpisała słowo _ lesbijka _. Deklaracja ta spowodowała gniew i złość innych użytkowników platformy. Ich reakcje w stosunku do niej były bardzo negatywne i zdecydowane. Jak relacjonuje sama poszkodowana: _ "kilku graczy zaczęło mnie prześladować. Ścigali mnie po różnych mapach i grach, co zmusiło mnie do zmiany tytułów, w które do tej pory grałam. Jednak i to było oprawcom za mało. Zjednywali oni sobie innych graczy i razem występowali przeciwko mnie" _.
Jako przyczynę tak zdecydowanej reakcji przeciwko osobie o odmiennej orientacji seksualnej padał argument, że nie tylko oni nie chcą oglądać takich rzeczy na platformie rozrywkowej, z której korzystają. Bali się oni również o swoje dzieci, które także wykorzystują tę usługę. Efektem takich działań ze strony graczy było usunięcie przez Microsoft konta kobiety, która przyznała się do odmiennej orientacji.
Microsoft poproszony o skomentowanie zaistniałej sytuacji stwierdził, że jego działania są zgodne z regulaminem korzystania z usługi Xbox Live. Możemy w nim przeczytać m.in., że użytkownik nie może w swoim profilu zamieszczać informacji związanych lub sugerujących swoje preferencje seksualne. Co więcej, według regulaminu konta, osoby łamiące te postanowienia będą zawieszane do momentu, w którym sporne treści nie zostaną przez nie zmienione bądź usunięte. Microsoft sugeruje również, aby wszelkie informacje odnośnie swoich preferencji seksualnych podawać innym użytkownikom za pomocą czatu głosowego, kiedy to znacznie łatwiej można wytłumaczyć taki, a nie inny stan rzeczy osobom biorącym bezpośrednio udział w rozgrywce.
Pokrzywdzona twierdzi, że Microsoft nie włączył się w rozwiązanie jej sprawy zawieszając jedynie jej konto po tym, jak inni gracze uznali informacje w nim podane za nieodpowiednie. Stephen Toulouse, odpowiedzialny za moderowanie treści w Xbox Live stwierdził jedynie, że jego firma pracuje właśnie nad rozwiązaniem problemu, który umożliwi użytkownikom określanie swojej orientacji seksualnej w sposób nie budzący sprzeciwu innych.
Warto zauważyć, że regulacja zachowań wszelkich społeczności sieciowych jest w praktyce bardzo trudna do osiągnięcia. W prawdziwym życiu takie zachowania jak opisane powyżej byłyby z pewnością znacznie łatwiejsze do opanowania, m.in. poprzez możliwość zdecydowanego sprzeciwu ze strony otoczenia. Jednak anonimowość Internetu jest tym czynnikiem, które może wzmagać nieodpowiednie zachowania innych. W przypadku takich społeczności trudno jest jednak znaleźć rozwiązanie, które usatysfakcjonowałoby wszystkie ze stron.