Megapanel po zmianach: co z tego wynika?

Strona głównaMegapanel po zmianach: co z tego wynika?
28.07.2009 10:30
Megapanel po zmianach: co z tego wynika?
Źródło zdjęć: © internetstandard.pl

Majowe wyniki popularności witryn polskiego internetu Megapanel PBI/Gemius opracowane zostały wg zmodyfikowanej metodologii oraz zaprezentowane w nowym układzie. Przedstawiamy krótką charakterystykę najważniejszych zmian wraz z odpowiedzią na pytanie: jakie są ich efekty i co z tego wynika, a także wypowiedzi przedstawicieli branży oceniające wprowdzadzone modyfikacje.

Majowe wyniki popularności witryn polskiego internetu Megapanel PBI/Gemius opracowane zostały wg zmodyfikowanej metodologii oraz zaprezentowane w nowym układzie. Przedstawiamy krótką charakterystykę najważniejszych zmian wraz z odpowiedzią na pytanie: jakie są ich efekty i co z tego wynika, a także wypowiedzi przedstawicieli branży oceniające wprowdzadzone modyfikacje.

Zgodnie z zapowiedziami majowe wyniki popularności witryn polskiego internetu Megapanel PBI/Gemius opracowane zostały wg zmodyfikowanej metodologii oraz zaprezentowane w nowym układzie.

Do najważniejszych zmian wprowadzonych do Megapanelu PBI/Gemius należy:
- zmiana sposobu prezentacji wyników oglądalności witryn w tzw. drzewku mediów oraz drzewku tematyczno-funkcjonalnym,
- modyfikacja sposobu liczenia zasięgów witryn i aplikacji internetowych.

Oto krótka charakterystyka zmian wraz z odpowiedzią na pytanie: co z tego wynika?

Zmiana sposobu prezentacji wyników oglądalności witryn w tzw. drzewku mediów oraz drzewku tematyczno-funkcjonalnym.

Funkcjonujące do tej pory tzw. drzewko mediów, w którym prezentowane były wszystkie witryny pogrupowane w określone grupy (portale, media, pozostałe witryny, e-commerce, wyszukiwarki i katalogi, firmowe i publiczne), dzielące się następnie na kolejne kategorie, zastąpione zostało tzw. ^płaskim drzewkiem^.

Od wyników za maj drzewko mediów prezentuje ranking witryn oraz grup witryn bez żadnej kategoryzacji tematycznej, lecz ^"w układzie właścicielskim"^.

Drzewko jest podzielone na poziomy. Pierwszy stanowią witryny (gdy wydawca prowadzi swoją aktywność wyłącznie pod jedną witryną np. nasza-klasa.pl) lub grupy witryn (należące do tego samego właściciela np. Grupa Onet.pl), na trzecim oraz niższych poziomach znajdują się kategorie tematyczne danej witryny (jeśli wydawca decyduje się na podział tematyczny witryny np. komunikacja, czy wyszukiwarki na witrynie wp.pl).

Zmianie uległy nazwy węzłów. Teraz węzeł, w którym zagregowane są domeny należące do jednego właściciela nosi nazwę ^Grupa^. Grupa Wydawcy powstaje wówczas, gdy należy do niego więcej niż jedna witryna (np. Grupa Allegro)
.

By uniknąć pojawiających się dotychczas nieporozumień co do przeznaczenia drzewka mediów (np. Zamieszanie wokół Dziennik.pl)
, podział na kategorie tematyczne jest obecnie prezentowany wyłącznie w drzewku tematyczno-funkcjonalnym. Zostało ono znacznie wzbogacone, znajduje się w nim ^1. kategorii^. W porównaniu do okresu sprzed wprowadzenia zmian dodano ^6 nowych kategorii^ (E-commerce, Erotyka, Firmowe, Hosting, Publiczne, Wyszukiwarki i katalogi).

288760759331862675
Źródło zdjęć: © Podział na kategorie drzewka tematyczno funkcjonalnego w nowym układzie (fot. internetstandard.pl)

Chcąc dodatkowo wskazać, że ciężar planowania mediów powinno przejąć wyłącznie drzewko tematyczno-funkcjonalne, otwiera się ono teraz łącznie z drzewkiem mediów (bez konieczności otwierania dodatkowego pliku). Drzewko tematyczno-funkcjonalne podzielono na ^ogólne i szczegółowe^. W ramach drzewka wprowadzono 3 poziomy. Np. w kategorii Styl Życia (1 poziom) wyróżniono grupę: Serwisy kobiece (2 poziom), która z kolei dzieli się jeszcze w głąb na: Diety-odchudzanie, Uroda; Ślub i wesele i in. (3 poziom). Dokładna, 3-poziomowa struktura szczegółowego drzewka funkcjonalno-tematycznego przedstawiona jest w dokumencie pytań i odpowiedzi pt. Zmiany w badaniu Megapanel PBI/Gemius.

_ Co z tego wynika? _

Zmiana prezentacji wyników oglądalności witryn w nowym drzewku w żaden sposób nie wpływa na wartość wyników (liczba użytkowników, liczba odsłon, czas itd. pozostają bez zmian).

Dwa "równoprawne" drzewka służą do realizacji dwóch odrębnych celów. Drzewko mediów stanowi narzędzie pozwalające właścicielom witryn badać swoją pozycję na rynku, natomiast drzewko tematyczno-funkcjonalne służy do planowania mediów.

Zmieniona i uporządkowana struktura nowego drzewka funkcjonalno-tematycznego ( w wersji ogólnej i szczegółowej ) stać się ma użytecznym narzędziem w rękach mediaplanerów, którzy otrzymują czytelne i autoryzowane zestawienia witryn pogrupowanych tematycznie z możliwością prowadzenia różnorodnych analiz.

W oprogramowaniu pojawił się szereg nowych i użytecznych funkcjonalności analitycznych, m.in. : możliwość sprawdzania oglądalności każdej domeny internetowej oddzielnie oraz tworzenia rankingów wydawców w każdej kategorii tematyczno-funkcjonalnej. W związku z tym na łamach Internet Standard publikować będziemy Rankig grup witryn i witryn niezgrupowanych oraz Ranking witryn.

W kategoriach tematycznych publikowanych na łamach Internet Standard (odzwierciedlających strukturę drzewka funkcjonalno-tematycznego) znajdą się wreszcie autoryzowane zestawienia oglądalności witryn z zakresu e-commerce, a także innych interesujących obszarów.

Modyfikacją sposobu liczenia zasięgów witryn i aplikacji internetowych.

Modyfikacja wprowadzona do majowej metodologii zliczania zasięgów związana jest z coraz większym udziałem innych niż Internet Explorer (IE) przeglądarek w aktywności użytkowników (oprócz IE, którego - wg. ranking.pl - popularność staje maleje: w styczniu 200. r. z IE korzystało blisko 70% internautów, na początku lipca 2009 r. - 41,5%) oraz z odmiennym sposobem interakcji przeglądarek z aplikacjami internetowymi.
Modyfikacja badań polega na wyeliminowaniu z procesu liczenia zasięgów witryn plików cookie, które zostały zarejestrowane jedynie na węzłach aplikacji internetowych (np. komunikatorów) i nie pojawiły się na żadnej z witryn internetowych objętych audytem site-centric.

_ Co z tego wynika? _

Każda witryna począwszy od majowej fali badania Megapanel PBI/Gemius "odnotuje" wzrost zasięgu w stosunku do wyników, jakie zostałyby uzyskane przy użyciu dotychczasowego sposobu liczenia.

Ponieważ modyfikacja wprowadzona została generalnie - do głównego algorytmu Estimated Cookies, z którego wyliczany jest wskaźnik Real Users (więcej o algorytmie tutaj)
, zyskają wszystkie audytowane witryny. Aczkolwiek w przypadku serwisów nieaudytowanych, które mierzone są z panelu wystąpić mogą różnice w pomiarach (w granicach błędu statystycznego).

CO NA TO BRANŻA?

O komentarz na temat wprowadzonych zmian do metodologii Megapanelu PBI/Gemius poprosiłam przedstawicieli branży.

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)