Materia organiczna w meteorytach. Jest starsza od Ziemi

Naukowcy przebadali materię organiczną w meteorytach. Według wyników badań, pochodzi ona z czasów powstawania Układu Słonecznego. Odkrycie może dostarczyć kluczowych wskazówek dla nowego zrozumienia narodzin życia na Ziemi.
Chondryty węglowe zawierają materię organiczną
Chondryty węglowe zawierają materię organiczną (NASA / Eric James)
WP

Badania opublikowane w Proceedings of National Academy of Sciences (PNAS) potwierdzają, że materia organiczna odnaleziona w chondrytach pochodzi z czasów starszych niż Ziemia. Układ Słoneczny wówczas jeszcze raczkował. Co ciekawe, odkrycie może oznaczać jeszcze dwie rzeczy - potwierdzać możliwość istnienia życia w innych systemach oraz sugerować, że życie dotarło na Ziemię z innego systemu.

Chondryty to meteoryty pochodzące z asteroid chondrytowych. Są praktycznie tak stare jak Układ Słoneczny. Naukowcy pod kierownictwem dr Romaina Tartese'a z Manchester School of Earth and Environmental Sciences przeanalizowali te kosmiczne skały. Wzięli pod lupę izotopy azotów, zawierające się w ich wnętrzu.

Analiza izotopów pomogła dostarczyć sygnatur izotopowych związków chemicznych, co działa jak odcisk palca dla procesów związanych z ich formowaniem. Wówczas, zespół był w stanie określić pochodzenie materiałów organicznych zawartych w meteorytach. Stwierdzili, że mają ponad 4,5 miliarda lat. Prawdopodobnie mogły powstać jeszcze, zanim uformowała się Ziemia.

WP

Jedną z sugestii, na jaką wpadli naukowcy po przeanalizowaniu struktury izotopów, było powstawanie materii organicznej, poprzez podstawowe procesy chemiczne. Działają one w Układzie Słonecznym, ale zarówno mogą być rozpowszechnione w innych systemach.

Zobacz także: Minerał, którego nigdy nie było na Ziemi. Znaleziono go w meteorycie w Rosji