Mamy gigantycznego sąsiada. Astronomowie odkryli ogromną planetę

Źródło zdjęć: © Chuck Carter, NRAO/AUI/NSF
Arkadiusz Stando
03.08.2018 15:15

Nieopodal naszego Układu Słonecznego znajduje się bardzo dziwny obiekt. Planeta jest większa od Jowisza, i posiada potężne pole magnetyczne. Aż 200 razy silniejsze od tego na gazowym gigancie.

Korzystając z radioteleskopu Very Large Array (VLA), naukowcy zaobserwowali dziwny obiekt. Jest bardzo dużą, samotną planetą, która posiada potężne pole magnetyczne. Znajduje się zaledwie 20 lat świetlnych od naszego domu, i jest największą masą planetarną, jaką kiedykolwiek wykryto za pomocą radioteleskopu.

Gigant składa się z masy 12,7 razy większej, niż Jowisz. Naukowcy twierdzą, że znajduje się dokładnie na granicy między byciem planetą a brązowym karłem. Jego zaskakujące pole magnetyczne może pomóc naukowcom zrozumieć jak powstają procesy magnetyczne na planetach i gwiazdach.

Astronomowie zaobserwowali także ogromne zorze polarne na biegunach planety. Na ziemi zorze są generowane przez wiatry słoneczne, które oddziałują z naładowanymi cząstkami w naszej jonosferze. Natomiast w przypadku brązowych karłów, w ich pobliżu nie znajdują się żadne wiatry gwiezdne, dlatego ich obecność na tym obiekcie była ogromnym zaskoczeniem dla naukowców.

SIMP J01365663 + 0933473, czyli nowo wykryty obiekt, może pomóc naukowcom odkryć nowy sposób powstawania tych zjawisk. Gwiazda, czy brązowy karzeł, chociaż jest 12,7 razy cięższy od Jowisza, to jego rozmiar jest zaledwie 1,22 raza większy od gazowego giganta. Panuje tam temperatura około 825 Celsjusza.

Źródło: ScienceAlert