Trwa ładowanie...
holderName

Maersk Triple-E - gigant w Polsce. Relacja wideo

Maersk Triple-E to największy kontenerowiec na świecie i największy statek, jaki zawinął do Gdańskiego portu. Mieliśmy okazję wejść na jego pokład z kamerą i przyjrzeć się temu kolosowi z bliska. Wiedzieliście, że załoga liczy zaledwie 20 osób?
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Maersk Triple-E - gigant w Polsce. Relacja wideo
(WP.PL)
holderName

Kontenerowce Triple-E o pojemności 1. 000 TEU to najbardziej nowoczesne i największe kontenerowce na świecie. Ich zaawansowane parametry techniczne gwarantują m.in. dużo większą wydajność w transporcie morskim. Przy okazji to jednostki bardziej ekologiczne niż którekolwiek z obecnie pływających, a zastosowane przy ich produkcji rozwiązania ograniczą negatywny wpływ na środowisko. Nazwa pochodzi od 3 kluczowych dla określenia charakteru jednostek słów: economy, energy, environment.

Decyzja o zamówieniu statków Triple-E (1. 000 TEU) została podjęta kilka lat temu. W lutym 2011 r., Maersk Line oficjalnie ogłosił zamówienie 20 nowych jednostek. Wykonawcą projektu jest Daewoo Shipbuilding z Korei Południowej.

Innowacje w technologii i inżynierii, takie jak dwa wolne silniki, specjalnie zoptymalizowany kadłub i forma dziobowa pozwalają Triple-E na osiągnięcie maksymalnej efektywności energetycznej.

A. Czerniawska infografika.wp.pl A. Czerniawska infografika.wp.pl (fot. WP.PL)
A. Czerniawska infografika.wp.pl (A. Czerniawska infografika.wp.pl (fot. WP.PL))

Priorytetem w procesie uzyskiwania efektywności jest pojemność zbiornika. Dzięki wdrożonym innowacjom statek jest o 16. bardziej wydajny niż największa obecnie jednostka pływająca Emma Maersk. Istotne znaczenie ma szerszy kadłub. Ten w kształcie litery V (tak jak w przypadku Emmy Maersk) pomimo wielu zalet ogranicza przestrzeń w kierunku dna. Dlatego inżynierowie podczas konstrukcji Triple-E zdecydowali się na kształt U, którego zastosowanie zapewnia dodatkowe miejsce składowe. Przesunięcie niektórych elementów statku, takich jak mostek czy maszynownia pozwoliły na rozlokowanie aż 1000 kontenerów. W efekcie, pomimo niewielkich przyrostów w rozmiarze Triple-E (jest tylko o 4 metry szerszy i dłuższy od Emmy Maersk) udało się łącznie stworzyć przestrzeń dla dodatkowych 2500 kontenerów.

A. Czerniawska infografika.wp.pl A. Czerniawska infografika.wp.pl (fot. WP.PL)
A. Czerniawska infografika.wp.pl (A. Czerniawska infografika.wp.pl (fot. WP.PL))

Główna tajemnica Triple-E kryje się jednak w maszynowni. Prędkość maksymalna Triple-E została ustalona na poziomie 2. węzłów. To o dwa węzły mniej niż Emma Maersk. Oznacza to pobór mocy zaledwie 65-70 MW w porównaniu do 80 megawatów Emmy. Triple-E posiada dwa silniki ”ultra-długie” (ultra long stroke engines) i dwie duże śruby kombinacyjne. Powodem zastasowania innowacyjnych rozwiązań napędowych są badania Maersk Line, które wykazały, że ich wdrożenie pozwala na eksploatację około 4% mniej energii w porównaniu do silnika Emma Maersk. Obsługa na wolniejszych obrotach zapewnia największą wydajność energetyczną i oszczędność paliwa jednocześnie.

 (fot. WP.PL)
((fot. WP.PL))

Około 25. energii na statku zawartej w paliwie jest tracona. Triple-E jest wyposażony w energooszczędne zaawansowany system odzysku ciepła odpadowego. Główny cel jego wdrożenia to zmniejszenie zapotrzebowania silnika na paliwo, a tym samym obniżenie emisji CO2. Systemem odzysku ciepła odpadowego polega na przechwytywaniu i wykorzystywaniu ciepła i ciśnienia zawartego w spalinach do poruszania turbin tworzących energię mechaniczną, która działa jak generator elektryczny. Ponowne użycie ciepła odpadowego zwiększa moc silnika o 9%, zmniejszając o tyle samo zużycie paliwa.

Triple-E produkuje 20. mniej CO2 w przeliczeniu na kontener w porównaniu z Emmą Maersk oraz o 50% mniej niż średnia na rynku towarowym Azja-Europa.

Statki i okręty w Polsce. Nowy wymiar

holderName

Podziel się opinią

Share
holderName
holderName
Więcej tematów