Którego dostawcę usług telekomunikacyjnych wybrać? UKE podpowiada

Którego dostawcę usług telekomunikacyjnych wybrać? UKE podpowiada

Którego dostawcę usług telekomunikacyjnych wybrać? UKE podpowiada
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
12.03.2013 11:00, aktualizacja: 12.03.2013 12:09

Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził badania wskaźników jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych wraz z analizą stanu tych usług. Przedstawiamy wyniki badań.

Celem tej publikacji jest porównawcze pokazanie jakości usług świadczonych przez poszczególnych operatorów z podziałem na rodzaje usług (telefonia, faks, transmisja danych) w sieciach stacjonarnych (PSTN) i ruchomych (GSM). Informacja ta jest adresowana zarówno do konsumentów przy wyborze dostawcy usług telekomunikacyjnych, jak również dla przedsiębiorców telekomunikacyjnym w celu wskazania jakości pracy ich sieci.

Porównując wyniki jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych uzyskane z I i II półrocza 201. roku należy stwierdzić, że wartość stopy nieskutecznych wywołań w ruchu międzyoperatorskim sieci stacjonarnych PSTN w siedmiu przypadkach na dziewięć badanych w II półroczu, nie przekroczyła rekomendowanego limitu odniesienia 0,5 proc. - w I półroczu taki przypadków było tylko trzy. Wskaźnik ten poprawił się również wewnątrz sieci PSTN poszczególnych operatorów.

Natomiast w przypadku wywołań z sieci PSTN do sieci GSM, stopa nieskutecznych wywołań łącznie uległa pogorszeniu. W dwóch przypadkach na pięć istotnie przekroczono limit odniesienia - w I półroczu wystąpił tylko jeden taki przypadek.

Nastąpiło też pogorszenie wyników skuteczności połączeń faksowych dla prawie wszystkich badanych sieci operatorów, przy czym aż w 2. z 83 badanych central procent skutecznych transmisji jest mniejszy od 50.

Należy wyraźnie podkreślić, że pomiarom i analizie wyników (za okresy I i II półrocza 201. r.) świadomie poddano nie tylko wewnętrzny ruch w poszczególnych sieciach. Badania objęły łączny ruch wychodzący z sieci badanych operatorów, do numerów sieci krajowej ustalonych w Krajowym Planie Numeracji Telefonicznej. Tak stawiają to przewodniki ETSI EG. Wyraźnie zwracają uwagę, iż badaniami powinny być objęte nie tylko elementy własnej sieci dostawcy usług, ale także i innych sieci uczestniczących w świadczeniu usług ponieważ opłata od klienta za usługę pobierana jest niezależnie od tego, czy w jej świadczeniu biorą udział sieci innych operatorów, czy też nie.

Szczegółowe wyniki badań znajdziecie pod tym adresem (plik PDF).

Źródło: UKE

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)