Księżyc jest ważniejszy, niż może się wydawać. Bez niego życie na Ziemi mogłoby zniknąć

Księżyc jest ważniejszy, niż może się wydawać. Bez niego życie na Ziemi mogłoby zniknąć

Źródło zdjęć: © Fotolia
Arkadiusz Stando
08.05.2018 15:32

Księżyc jest bardziej potrzebny ludzkości niż nam się wydaje. Nie służy tylko jako atrakcja wieczornego nieba. Pomaga kierować prądami i pływami oceanu, ruchem ziemskiej atmosfery, wpływa na klimat, a nawet na nachylenie osi planety. Co by było, gdyby zniknął?

O zniknięciu czy zgaśnięciu Słońca mówi się już od lat. Naukowcy właśnie udowodnili, jak będzie wyglądać finał egzystencji naszej gwiazdy. Wyobraźcie sobie teraz, że nagle znika Księżyc. Czy mamy szansę to przetrwać? Niestety wygląda na to, że prawdopodobnie nie.

Według badań opublikowanych w Popular Science, nastąpiłaby poważna zmiana w pływach morskich. Księżyc jest blisko nas i posiada własną grawitację, która wpływa na naszą planetę. Nie jest tak silna jak ziemska, ale wystarczająca do przeciągania naszych oceanów na różne strony tworząc przypływy i odpływy. Gdyby ta siła nagle zniknęła, wody zaczęłyby płynąć o wiele wolniej, może nie do końca zatrzymując się, ale byłoby temu blisko. Jak twierdzi Matt Siegler z NASA Jet Propulsion Laboratory, to byłoby około 1/3 ich obecnej fluktuacji.

Po dwóch miesiącach zredukowanych przypływów skutki byłyby tragiczne. Ekosystemy przybrzeżne zostałyby praktycznie zniszczone, zakłócając przepływ energii, wody, minerałów i innych zasobów. W tych przestrzeniach morskich żyją tysiące gatunków krabów, ślimaków, małży czy innych stworzeń i roślin. Żywią się nimi ptaki i ssaki lądowe, chociażby niedźwiedzie czy jelenie.

Miałoby to również wpływ na napędzanie prądów morskich, które mają ogromny wpływ na klimat i pogodę. Tworzą przepływ ciepłej i zimnej wody świecie. Gdyby zniknęły, temperatury w różnych regionach świata uległyby ogromnej zmianie, a w efekcie zmieniły się klimat.

Bez siły grawitacyjnej Księżyca prawdopodobnie zmieniłoby się również nachylenie osi naszej planety. Mogłoby to doprowadzić do zmian w porach roku, a nawet do ich zniknięcia. W dalszej perspektywie mogłoby dojść do epoki lodowcowej, jednakże dopiero po kilku tysiącach lat, twierdzi Siegler.

Na szczęście możemy spekulować, ale póki co nie istnieją żadne zagrożenia dla naszego naturalnego satelity.

Źródło: Popular Science