Koty kochają pudełka, a naukowcy wiedzą co jest tego powodem

Koty kochają pudełka, a naukowcy wiedzą co jest tego powodem

Kot w kartonowym pudełku
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Kowasz
07.05.2021 10:21

Każdy właściciel kota może potwierdzić, że jego pupil domowy jest miłośnikiem pustych pudeł. Nieważne, czy jest to koszyk na zakupy czy walizka, zwierzę zawsze będzie starało się do niego wcisnąć. Naukowcy postanowili przyjrzeć się temu zjawisku.

W czasopiśmie Applied Animal Behaviour Science ukazała się ciekawa praca, która zajmuje się tematem zachowania kotów w stosunku do pustych kartonów. Zdaniem badaczy, zjawisko to ma swoje podłoże w sposobie postrzegania świata przez koty. Naukowcy uważają, że jest to wynik zjawiska znanego jako iluzoryczne kontury bądź kontury subiektywne.

Mając świadomość specyficznego zachowania kotów, badacze postanowili sprawdzić czy zwierzęta są również podatne na siedzenie w pomieszczeniach, które są z natury iluzoryczne. Badacze postanowili wykorzystać tendencje kotów do siedzenia w zamkniętych pomieszczeniach i sprawdzić, czy tak samo będą one starały się usiąść w iluzorycznych przestrzeniach przypominających pudełko.

Właściciele zwierząt obserwowali i nagrywali zachowanie swoich kotów, a następnie zgłaszali wyniki codziennych badań badaczom. Ostatecznie eksperymentem objęto ponad 500 kotów domowych i ich właścicieli, z których 30 ukończyło wszystkie badania.