Pixabay

Michał Skorupka, 13 października 2020 7:43

Koronawirus zwalczany przez płyny do płukania ust? Naukowcy komentują badania

Tweetnij Komentuj

Jak wynika z najnowszych badań prowadzonych na wyhodowanych komórkach, płyny do płukania ust mogą dezynfekować koronawirusa SARS-CoV-2. Eksperyment przeprowadzony przez naukowców z Niemiec został opublikowany na łamach pisma "Journal of Infectious Diseases".

Czyżby najprostsze rozwiązania okazywały się najkorzystniejsze? Z badań opublikowanych w piśmie "Journal of Infectious Diseases" wynika, że komercyjne płyny do płukania ust mogą ograniczać emisję koronawirusa SARS-CoV-2. Naukowcy z Ruhr-Universitaet w Bochum wraz ze specjalistami z innych niemieckich ośrodków naukowych przetestowali osiem różnych preparatów do płukania jamy ustnej dostępnych w drogeriach w Niemczech.

Skład płynów różnił się od siebie. Do każdego z nich eksperci dodali wirusa SARS-CoV-2 w odpowiednim stężeniu oraz roztwór rozcieńczający, który imitował ślinę. Następnie wstrząsali mieszaniną przez pół minuty, w celu naśladowania procesu płukania jamy ustnej, po czym dodawali ją do hodowli komórek Vero E6, szczególnie podatnych na zakażenie koronawirusem .

Wyniki przedstawione przez naukowców wykazały, że wszystkie testowane preparaty redukowały poziom wirusa w hodowli komórek. W ramach kontroli, zamiast płynu zastosowano zwykłą pożywkę do hodowli komórek.

Koronawirus . Ekspertka: o zagrożeniu wiedzieliśmy od lat, ale i tak się nie przygotowaliśmy

Pokaż...

Wyniki badań

Naukowcy poinformowali, że wszystkie płyny biorące udział w eksperymencie redukowały poziom wirusa w hodowli komórek. Trzy z nich obniżały go na tyle, że po zaledwie 30 sekundach nie wykrywano jego obecności . Eksperci przyznają, że kolejne badania pomogą ocenić, czy podobny efekt można uzyskać w praktyce, a także dadzą odpowiedź na pytanie, jak długo się on utrzymuje.

Specjaliści przypominają, że u części osób, u których potwierdzono chorobę COVID-19, w wymazach z gardła i jamy ustnej wykryto duże stężenie wirusa SARS-CoV-2 . Ich zdaniem, stosowanie płynów do płukania ust skutecznie dezynfekujących wirusa może pomóc w zmniejszeniu jego poziomu. Eksperci podkreślają jednak, aby tego typu preparatów nie traktować jako środków leczących infekcję oraz chroniących przed zakażeniem .

- Płukanie jamy ustnej tymi płynami nie jest w stanie zahamować namnażania się wirusa w komórkach . Może jednak krótkotrwale zmniejszyć poziom wirusa w miejscach, które są potencjalnie największym źródeł zakażenia, mianowicie w jamie ustnej i w gardle, a to może być pożyteczne w pewnych sytuacjach, jak wizyta u dentysty czy w trakcie leczenia chorych na COVID-19 - wyjaśnia kierująca badaniami Toni Meister, cytowana przez serwis RMF24 powołujący się na PAP.

Niemieccy naukowcy poinformowali o planowanych badaniach klinicznych, których celem będzie zweryfikowanie skuteczności płynów do płukania jamy ustnej w redukowaniu transmisji koronawirusa. Podobne prace prowadzone są w USA.

Źródło: tech.wp.pl