Koniec świata sprowadziła asteroida, ale wulkan już wcześniej zwiastował zagładę

Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
19.12.2019 14:21

Większość naukowców jest zgodna co do tego, że dinozaury wyginęły w następstwie uderzenia asteroidy w Ziemię. Jednak nowe odkrycie sugeruje, że już znacznie wcześniej były skazane na zagładę.

Nieco ponad 66 milionów lat temu los Ziemi zmienił się dramatycznie wraz z przybyciem ogromnej asteroidy, która uderzyła w dzisiejszy półwysep Jukatan w Meksyku. Naukowcy w większości są zgodni, że asteroida była bezpośrednim zagrożeniem dla życia na planecie i prawdopodobnie w skutek jej uderzenia wyginęła większość ówcześnie żyjących gatunków lądowych.

Jednak najnowsze badania sugerują, że los dinozaurów był już wcześniej przypieczętowany, a koniec ówczesnego świata zapoczątkował wybuch super-wulkanu Nowe wyniki zostały opisane w artykule badawczym w "Nature Communications".

W artykule czytamy że seria erupcji wulkanicznych na dużą skalę mająca miejsce na terenie współczesnych Indii mogła wypluć do atmosfery wystarczającą ilość toksycznego materiału, aby zatruć wiele rodzajów roślin i zwierząt w ciągu około kilku milionów lat niemal ciągłych erupcji.

Naukowcy pobrali próbki i odczyty chemiczne skamielin, co doprowadziło do ujawnienia wysokiego stężenia rtęci. Substancja była obecna w obecnych skamielinach przed uderzeniem asteroidy, a jej ślady sięgają wielu tysięcy lat wstecz. Badacze sugerują, że erupcje wulkaniczne mogły przemienić środowisko naturalne w zbyt toksyczne, by nadawało się do życia.

- Niezwykle zaskakujące było to, że dokładnie te same próbki, w których wykryto nagły sygnał ocieplenia klimatu, wykazywały również najwyższe stężenia rtęci - wyjaśnia główny autor Kyle Meyer. - Stężenia te były zbliżone wielkością do tych, które współcześnie obserwuje się w miejscach zanieczyszczonych rtęcią przemysłową.

Ostatecznie bardzo trudno jest ustalić, które czynniki środowiskowe najmocniej wpłynęły na masowe wymieranie gatunków, które miało miejsce prawie 66 mld lat temu. Najprawdopodobniej jest to jednak wynik obu tych zdarzeń - zatrucia rtęcią oraz zderzenia asteroidy z Ziemią.