Koniec produkcji najbardziej znanego samolotu świata - garbatego Boeinga 747

Koniec produkcji najbardziej znanego samolotu świata - garbatego Boeinga 747

Koniec produkcji najbardziej znanego samolotu świata - garbatego Boeinga 747
Źródło zdjęć: © flickr / Aero Icarus / CC BY 20
29.07.2016 11:34, aktualizacja: 29.07.2016 14:39

W związku ze spadającym zainteresowaniem odbiorców i rosnącymi kosztami produkcji przyszłość samolotu pasażerskiego Boeing 747 staje pod znakiem zapytania. Amerykański koncern chce zakończyć jego produkcję, choć to jedna z najbardziej rozpoznawalnych maszyn na świecie. Charakterystyczny garb znają niemal wszyscy. B747 to także najdłuższy pasażerski samolot świata.

Z dokumentów największego na świecie producenta samolotów wynika, że jeszcze w czerwcu 201. roku Boeing produkował miesięcznie 1,5 samolotu 747. Stopniowo ten poziom spadł do jednego egzemplarza miesięcznie w lipcu 2016 roku. Tym samym koncern wycofał się z wcześniejszego planu zakładającego stopniowy wzrost produkcji od 2019 roku. Teraz firma zapowiedziała, że tak niski poziom zamówień jest nieopłacalny i jedynym wyjściem będzie zakończenie produkcji.

Specjalnie zmodyfikowanym boeingiem 74. (Air Force One) lata np. prezydent Stanów Zjednoczonych. Samoloty te są na wyposażeniu wielu linii lotniczych jak Cathay Pacific, Lufthansa czy Air China.

Obraz
© (fot. Wikimedia / CC / hrosas2115@sbcglobal.net)

Boeing 74. to szerokokadłubowy samolot pasażerski, który produkowany jest od 1970 roku. Jego największa wersja może zabrać na pokład ponad 580 pasażerów. Przez lata przeszła wiele modyfikacji, a ostatnia oznaczona jest numerem 800.

747-80. to szerokokadłubowy samolot dalekiego zasięgu, który jest w stanie przewieźć jednorazowo nawet do 581 pasażerów (w konfiguracji jednoklasowej) oraz do 467 osób przy podziale na klasę pierwszą, biznes i ekonomiczną. B747-800 jest niewątpliwym liderem, jeśli idzie o długość samolotu – wynosi ona aż 76,3 m. Dzięki temu Amerykanie odebrali palmę pierwszeństwa Europejczykom i jak do tej pory najdłuższy samolot Airbusa – A340-600 – ze swoimi 75,3 metra musi się zadowolić drugą pozycją. Dla porównania, największy pasażerski samolot świata – Aribus A380 mierzy „tylko” 73 metry.

Boeing 747-80. jest nie tylko najdłuższym pasażerskim samolotem na świecie, ale ma być też bardzo ekonomiczny w eksploatacji. Jego zużycie paliwa jest o 11 proc. niższe niż w przypadku Airbusa A380 (w przeliczeniu na pasażera). Wersja towarowa może na pokład zabierać ładunek o masie aż 140 000 kg. Boeing 747-800 nie jest jednak najdłuższym samolotem na świecie, a jedynie pasażerskim. Najdłuższym samolotem świata jest An-225 Mrija, którzy mierzy aż 83 metry.

Obraz
© (fot. flickr / Ivan Wong Rodenas / CC BY-ND 20)

Jak na samolot dalekiego zasięgu Boeing 747-80. może się pochwalić zasięgiem maksymalnym wynoszącym 14 815 km. Prędkość przelotowa samolotu wynosi 0,855 Ma (około 918 km/h), a maksymalny pułap lotu to 13 000 metrów.

Do produkcji pierwszego Boeinga 74. użyto 65 tys. rysunków technicznych, a sposób budowy umożliwiał przekonfigurowanie pierwszego Jumbo Jeta do planowanych w przyszłości nowszych wersji.

Najpopularniejsza odmiana samolotu - 747-40. - posiada dwukrotnie dłuższy pokład górny względem wersji pierwotnej, dodatkowy zbiornik paliwa, dłuższe, ale lżejsze skrzydła, szklany kokpit itp. Ma też "elastyczną" kabinę pasażerską, co pozwala liniom lotniczym na zmianę konfiguracji siedzeń w ciągu jednej nocy - zajmuje to 8 godzin. Również tą wersją podróżują prezydenci Stanów Zjednoczonych.

Źródło: PAP/WP.PL/Reuters

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (41)