Komputery Della z poważnym błędem. Natychmiast ściągnij poprawkę

Komputery Della z poważnym błędem. Natychmiast ściągnij poprawkę

Komputery Della z poważnym błędem. Natychmiast ściągnij poprawkę
Źródło zdjęć: © Thomas Nesse / CC
24.11.2015 10:45, aktualizacja: 24.11.2015 18:26

Firma Dell przyznała, że w sprzedawanych przez nią pecetach znalazł się potencjalnie niebezpieczny certyfikat. Ułatwia on potencjalnym hakerom atak na komputery tej marki. Firma przeprosiła za błąd i udostępniła narzędzie, umożliwiające użytkownikom łatwe naprawienie tego błędu w ich systemie operacyjnym.

Pierwsze informacje na temat niebezpiecznego certyfikatu głównego, zainstalowanego w nowo sprzedawanych komputerach Della, pojawiły się w poniedziałek 23 listopada. Poinformował o nim na swoim blogu niemiecki dziennikarz i specjalista ds. bezpieczeństwa, Hanno Böck. Zwrócił on uwagę, że certyfikat eDellRoot, umieszczony w systemie przez aplikację Dell Foundation Services, wraz z przypisanym mu kluczem prywatnym, może stać się niebezpiecznym narzędziem w rękach hakerów.

Jak tłumaczy Böck, hakerzy mogliby na jego podstawie stworzyć fałszywy, ale w pełni akceptowany przez jeden z komputerów Della certyfikat dla dowolnej strony WWW. Prosto mówiąc oznacza to, że w ten sposób możliwe byłoby podszycie się pod szyfrowaną stronę https, uznawaną przez użytkownika za bezpieczną. W ten sposób zabezpieczane są chociażby witryny logowania do kont bankowych, a zwrócenie uwagi na "https" w pasku adresu jest pierwszą rzeczą, jaką uczy się ich klientów. Zapewne bardzo niewielu z nich trapi się jeszcze sprawdzaniem szczegółów certyfikatu, co mogliby wykorzystać potencjalni napastnicy.

Niemiecki dziennikarz porównał zaistniałą sytuację do sprawy oprogramowania Superfish, o której informowaliśmy na początku tego roku. Instalowany firmowo na komputerach Lenovo pakiet odpowiadał za wyświetlanie użytkownikowi reklam kontekstowych, a także narażał na potencjalne ataki nawiązywane przez niego połączenia https.

Trzeba przyznać, że reakcja Della na te doniesienia była nad wyraz szybka i konkretna. Firma przyznała, że błąd faktycznie istnieje i przygotowała narzędzie, pozwalające na jego usunięcie. Wyjaśniła również, że certyfikat został umieszczony w systemach po to, by ułatwić pomocy technicznej identyfikację sprzętu. Podkreśliła, że nie służył on do zbierania żadnych prywatnych informacji na temat użytkowników oraz zapewniła, że po jego usunięciu nie będzie się on instalował ponownie.

Aby usunąć feralny certyfikat należy skorzystać z narzędzia, które pobrać można korzystając z linku: Pobierz narzędzie do usunięcia certyfikatu eDellRoot z komputera Dell

Test na obecność w komputerze tego błędu przeprowadzić można wchodząc na tę stronę (kliknij, aby przejść) z przeglądarki Chrome, Edge lub Internet Explorer. Jeżeli otworzy ją ona bez wcześniejszego wyświetlenia ostrzeżenia o niebezpiecznym połączeniu, oznacza to, że w systemie znajduje się niebezpieczny certyfikat i należy skorzystać z udostępnionego przez Della narzędzia.

Można to również sprawdzić ręcznie:

• Przejdź do Menu Start, wpisz mmc i wciśnij Enter
• Wybierz Plik -> Dodaj/Usuń przystawkę
• Zaznacz "Certyfikaty" i kliknij "Dodaj"
• Wybierz "Konto komputera" i wciśnij "Dalej"
• Wybierz "Komputer lokalny" i wciśnij "Zakończ"
• Wciśnij "OK"
• Rozwiń gałąź "Certyfikaty" i "Zaufane główne urzędy certyfikacji"
• Wybierz folder "Certyfikaty" i sprawdź, czy na liście znajduje się certyfikat eDellRoot

Jeżeli tak jest, również należy skorzystać z udostępnionego przez Della narzędzia.

Poniżej prezentujemy w całości oficjalne stanowisko polskiego oddziału firmy Dell:

_ Bezpieczeństwo oraz prywatność klientów firmy Dell ma dla nas najwyższy priorytet. Aktualna sytuacja zaistniała wskutek fabrycznej instalacji certyfikatu bezpieczeństwa, który miał służyć do szybszej, sprawniejszej obsługi klienta. Niestety, wraz z nim została w niezamierzony sposób wprowadzona do systemu luka bezpieczeństwa. Zależy nam na rozwiązaniu tego problemu, co można osiągnąć przez trwałe usunięcie certyfikatu z komputera. Informacje o sposobie realizacji tej czynności przekazujemy klientom przez e-mail, witrynę pomocy technicznej oraz dział pomocy technicznej. Problematyczny certyfikat zostanie także usunięty ze wszystkich nowych systemów Dell. Zwracamy uwagę, że problem nie dotyczy klientów, którzy zrealizowali przywracanie obrazu systemu. Pragnę również nadmienić, że firma Dell nie instaluje żadnych programów typu adware ani złośliwego oprogramowania. Certyfikat usunięty poprawnie, zgodnie z procedurą przedstawioną przez firmę Dell, nie zostanie ponownie zainstalowany _ – komentuje Jacek
Traczyński, Commercial Marketing Manager w firmie Dell.

_ Dominik Gąska _

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (59)