Jeden z największych samolotów świata wylądował w Warszawie - An-124

Jeden z największych samolotów świata wylądował w Warszawie - An‑124

Jeden z największych samolotów świata wylądował w Warszawie - An-124
Źródło zdjęć: © Pavol Sveton / Wikimedia / CC
30.05.2016 15:59, aktualizacja: 30.05.2016 16:48

W Warszawie wylądował dziś (30 maja) jeden z największych samolotów transportowych świata - An-124 Rusłan. Wszyscy miłośnicy lotnictwa mogą go podziwiać do wtorku 31 maja. Lotnisko Chopina nie podaje konkretnej godziny, o której samolot odleci z Warszawy, jednak i tak warto wybrać się na lotnisko i zobaczyć tego giganta.

An-12. Rusłan lub, według kodu NATO, Kondor to starszy brat An-225, trzeci największy samolot świata. Wyprzedzają go w rankingu tylko Airbus A380 oraz wspomniany An-225. Jego długość to 69 metrów (15 mniej niż An-225), rozpiętość skrzydeł wynosi 73 metry (11 metrów mniej), ale ma i tak imponujące osiągi - potrafi lecieć z maksymalną prędkością 850 km/h (prędkość przelotowa jest o 100 km/h niższa) i przelecieć maksymalny dystans wynoszący aż 16 100 km.

Obraz
© A tak prezentuje się An-124 w Warszawie (fot. Dariusz Kłosiński / Lotnisko Chopina)

Zanim nie pojawił się drugi kolos zaprojektowany w zakładach Antonowa, Rusłan miał na swoim koncie wiele rekordów w kategorii samolotów transportowych. Między innymi osiągnął pułap 1. 750 metrów z ładunkiem 171 219 kilogramów, zaliczył przelot bez międzylądowania na trasie 20 150 km w ciągu 25,5 godziny oraz dźwignął w 1993 najcięższy pojedynczy ładunek - ważący 135,2 t generator Siemensa (masa wraz ze stelażem transportowym).

Rusłan to czterosilnikowy samolot transportowy produkcji radzieckiej. Załadunek może odbywać się poprzez przód lub poprzez tył kadłuba. Co ciekawe, specyficzna budowa 24-kołowego podwozia pozwala mu pochylić się do przodu, dzięki czemu pojazdy mogą wjeżdżać bezpośrednio do wnętrza, bez użycia dodatkowych podjazdów czy ramp. Za sprawą niezwykle solidnej konstrukcji kół i goleni samolot może lądować na lotniskach o słabej infrastrukturze i na nieprzygotowanych bądź nieutwardzonych pasach lub na zmrożonym śniegu.

W chwili oblotu (rok 1982. oraz komercyjnej prezentacji (rok 1985) był największym produkowanym samolotem transportowym świata, odbierając palmę pierwszeństwa amerykańskiemu Lockheed C-5 Galaxy.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (88)