Jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych? Podstawowe informacje o PUE ZUS

Jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych? Podstawowe informacje o PUE ZUS

Jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych? Podstawowe informacje o PUE ZUS
Źródło zdjęć: © Pexels
08.08.2020 09:41, aktualizacja: 08.08.2020 15:36

ZUS PUE to usługa, która znacznie usprawniła załatwianie wielu spraw związanych, nie tylko przedsiębiorcom, ale również osobom prywatnym. Jeśli jeszcze nie mieliście okazji się zalogować, podpowiadamy jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych.

Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) powstała z myślą o usprawnieniu załatwiania wielu spraw urzędowych - od składania wniosków, przez sprawdzenie statusu wpłaconych składek, aż po możliwość umawiania wizyt lekarskich. Wyjaśniamy, jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych.

Kto może korzystać z PUE ZUS?

Z Platformy Usług Elektronicznych ZUS może korzystać każda osoba, która:

  • ukończyła 18 lat,
  • założyła konto na PUE ZUS,
  • potwierdziła swoją tożsamość.

Rejestracja na Platformie Usług Elektronicznych

Rejestracja w PUE ZUS przebiega bardzo prosto. Poniżej wyjaśnimy poszczególne kroki.

  • Wejdź na stronę www.zus.pl i wybierz Zarejestruj w PUE na górze strony;
  • Wybierz sposób rejestracji: dla siebie, przedsiębiorców, firm;
  • Następnie możesz skorzystać z dwóch opcji rejestracji - za pośrednictwem Profilu Zaufanego lub poprzez wypełnienie wniosku bezpośrednio na stronie PUE ZUS;
  • Jeśli rejestrujesz się jako przedsiębiorca, dodatkowo musisz podać NIP firmy;
  • Po wypełnieniu wniosku rejestracyjnego, konto w serwisie musi zostać potwierdzone - w tym celu skorzystać z Profilu Zaufanego, Kwalifikowanego Podpisu Elektronicznego lub udać się do dowolnej placówki ZUS w ciągu 7 dni;
  • Potwierdzenie profilu może nastąpić również za pośrednictwem Bankowości Internetowej - usługa dostępna jest dla wybranych banków (pełną listę znajdziecie na stronie ZUS-u).

Po utworzeniu konta w portalu zyskujecie dostęp do pełnej funkcjonalności PUE ZUS. Co tym samym zyskujecie? Poniżej omówimy najważniejsze informacje dotyczące korzystania z Platformy Usług Elektronicznych.

Jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych?

Jakie korzyści i możliwości zapewnia PUE ZUS? Przede wszystkim zyskujesz możliwość:

  • przejrzenia danych zgromadzone przez ZUS,
  • przekazania dokumentów ubezpieczeniowych,
  • składania wniosków i otrzymywania odpowiedzi bezpośrednio w serwisie,
  • zadawania pytań i otrzymywania odpowiedzi od ZUS-u,
  • umawiania się na wizyty jednostce ZUS.

Osoby ubezpieczone (np. pracownicy) mogą w PUE ZUS sprawdzić stan opłacanych przez pracodawców składek, a także otrzymać informacje o wystawionych zwolnieniach lekarskich.

Pracodawcy z pomocą portalu mogą dodatkowo skorzystać z aplikacji ePłatnik, która umożliwia m.in. zgłaszanie nowych pracowników do ubezpieczenia czy przeglądać zwolnienia lekarskie. Warto też wspomnieć, że płatnik składek może złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu i odebrać go na PUE.

Oczywiście ponadto mamy łatwy dostęp do formularzy PIT-11 oraz licznych wniosków, wśród których warto wymienić, chociażby:

Mamy nadzieję, że teraz wiecie już jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych oraz jakie możliwości zyskujecie, rejestrując się na stronie ZUS-u. Warto pamiętać, że usługa cały czas jest rozwijana, więc z mogą dochodzić nowe funkcje, o których nie udało nam się wspomnieć w tym poradniku.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)