Jad olbrzymiej meduzy ma bardzo złożony skład. Naukowcy nie do końca wiedzą, jak zabija

Jad olbrzymiej meduzy ma bardzo złożony skład. Naukowcy nie do końca wiedzą, jak zabija

Źródło zdjęć: © YouTube
Karolina Modzelewska
23.06.2020 08:07

Ogromna, blisko 200-kilogramowa meduza, znana pod nazwą Nomura, każdego roku atakuje setki tysięcy osób pływających w wodach u wybrzeży Chin, Korei i Japonii. Jest bardzo jadowita, a spotkanie z nią można przypłacić nawet życiem.

Nemopilema nomurai to jeden z największych gatunków meduz na świecie. Jej użądlenie powoduje natychmiastowy, silny ból, a także zaczerwienienie i obrzęk w miejscu ataku. W niektórych przypadkach spotkanie z Nomurą może doprowadzić do poważnego wstrząsu, groźnych obrażeń, a nawet śmierci.

Jadowita meduza

Naukowcy nadal nie wiedzą, co sprawia, że jad tego stworzenia jest tak niebezpieczny i śmiertelny u części zaatakowanych osób. Najnowsze badania opublikowane na łamach "Journal of Proteome Research" rzucają jednak nowe światło na całą sprawę.

Eksperci zbadali jad meduzy za pomocą sekwencjonowania genomowego, transkryptomiki i proteomiki. W ten sposób odkryli niesamowicie złożoną mieszaninę ponad 200 toksyn związanych z użądleniem, z których każda może atakować określone narządy lub uszkadzać cały organizm.

- Chociaż próbowaliśmy oczyścić śmiertelną toksynę (y) z jadu N. nomurai, nadmiernie trudno było je wyodrębnić z innych białek” - wyjaśniają autorzy artykułu.

Toksyczny i złożony jad

Okazało się, że toksyny w jadzie meduzy są tak złożone, że trudno wyodrębnić poszczególne składniki. Podczas badania naukowcy wycięli i zamrozili macki pobrane od żywej meduzy. Następnie pozyskali z nich nicienie, czyli komórki zawierające w sobie jad i odseparowali białka jadu, dzieląc je na różne grupy. Każdy z rodzajów został wstrzyknięty myszom, aby zweryfikować, który jest najgroźniejszy.

Wyniki wskazują na grupę 13 białek podobnych do toksyn, które mogą odpowiadać za śmiertelne właściwości jadu meduzy. Konsekwencje ich dostania się do organizmu myszy to m.in.: przekrwienie naczyń serca, zwyrodnienie naczyń, obumarcie w wątrobie, zmiany w nerkach i zapalenie płuc.

Sekcje zwłok osób, które zginęły od ataku Nomury, dowiodły, że infekcja płuc i obrzęk są najbardziej prawdopodobną przyczyną śmierci, co jest zgodne z najnowszymi doniesieniami i wynikami badań na myszach. Autorzy zaznaczają jednak, że trudno z całą pewnością określić, w jaki sposób każda z tych toksyn faktycznie zabija i sugerują, że ich szkodliwość zwiększa się dopiero po połączeniu.

Wiedza na temat jadu Noumury pozwoli naukowcom opracować lekarstwo dla osób, które zostały zaatakowane przez niebezpieczne stworzenie. Najpierw naukowcy muszą jednak sprawdzić, czy te potencjalnie śmiertelne toksyny są tak samo groźne dla ludzi, jak dla myszy.