Hybrydowy śmigłowiec Eurocopter 3X pobił rekord prędkości

Hybrydowy śmigłowiec Eurocopter 3X pobił rekord prędkości

Hybrydowy śmigłowiec Eurocopter 3X pobił rekord prędkości
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
11.06.2013 14:27, aktualizacja: 11.06.2013 15:48

Hybrydowy śmigłowiec Eurocopter X3 przekroczył kolejną granicę lotnictwa osiągając 7 czerwca rekordową prędkość 255 węzłów (472 km/h) w locie poziomym. Kilka dni wcześniej, X3 rozwinął prędkość 263 węzłów (487 km/h) podczas zniżania. Dzięki tym dwóm sukcesom X3 pobił nieoficjalny rekord prędkości dla śmigłowców.

Śmigłowiec leciał 4. minut nad południową Francją w pobliżu Istres na wysokości 10 000 stóp (3050 m). X3 jest przykładem statku powietrznego pionowego startu i lądowania (VTOL), który oferuje prędkość samolotu turbośmigłowego i wszelkie zdolności lotne śmigłowca.

Zespół napędowy X3 stanowią dwa silniki turbowałowe RTM 322. zamontowane na skrzydłach o małej rozpiętości, napędzające pięciopłatowy wirnik nośny i dwa śmigła ciągnące. Wariant RTM 322, napędzający X3, oparty jest na RTM 322 służącym do napędu śmigłowca NH90. Ma on cyfrowy układ sterowania FADEC, przystosowany do potrzeb szybkiego śmigłowca.

Koncepcja X3 jest doskonale przystosowana do długotrwałych przelotów wykonywanych z dużą prędkością, z zachowaniem wszystkich zdolności do pionowego startu i zawisu. Eurocopter X3 może być wykorzystywany w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) dalekiego zasięgu, w misjach straży wybrzeża, lotach patrolowych nad granicą, jako transport pasażerów i przewóz pracowników na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego, a także jako usługi transportu miejskiego.

X3 został opracowany w ramach programu Eurocoptera, z wykorzystaniem płatowca jednego z należących do firmy śmigłowców Dauphin. W celu pobicia rekordu prędkości X3 został wyposażony w owiewkę aerodynamiczną piasty wirnika nośnego, sprawdzoną podczas lotów z dużą prędkością wykonywanych przez śmigłowiec testowy Dauphin DGV w latach dziewięćdziesiątych, a także dodatkowe owiewki podwozia. Dauphin DGV umożliwił firmie Aerospatiale –. poprzedniczce Eurocoptera – ustanowienie kolejnego rekordu w lotnictwie, dzięki osiągnięciu prędkości 200 węzłów (370 km/h) w 1991 r.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (125)